10 lipca 2018 roku Miejski Klub Sportowy Korona Kielce skończył 45 lat. Powstałe w lipcu 1973 roku Kieleckie Stowarzyszenie Sportowe Korona (w roku 1980 zmieniono nazwę na Międzyzakładowy Klub Sportowy Korona) było wynikiem połączenia zasobów Klubów Sportowych Iskra i SHL działających przy kieleckich wiodących zakładach przemysłowych. W wianie oba kluby wniosły sekcje piłki nożnej. Ponadto Iskra dołączyła sekcję piłki ręcznej. Z SHL do Korony trafiły również sekcje: kolarska i motorowa.
Rychło okazało się jak duży potencjał tkwi w motocyklistach spod znaku Korony. Specjalizujący się głównie w rajdach szosowo-terenowych – potem przemianowanych na rajdy Enduro – zawodnicy zdobyli w latach 1973-1989 sto tytułów Mistrza Polski, Wicemistrza Polski oraz Drugiego Wicemistrza Polski drużynowo i indywidualnie. Do tego dochodzą liczące się lokaty w Mistrzostwach Europy oraz Pucharze Pokoju i Przyjazni. Do bilansu należy doliczyć trzydzieści sześć medali FIM różnego koloru zdobytych przez motocyklistów Korony na Sześciodniówkach Motocyklowych.
Motocykliści spod znaku Korony byli Drużynowymi Mistrzami Polski w rajdach motocyklowych w latach: 1975; 1977; 1978; 1980; 1982; 1983; 1984; 1985 oraz 1989. Tytuły wicemistrzowskie trafiły do Korony w latach 1974; 1976; 1979; 1981; 1987 i 1988. Rajdowcy Korony na najniższym stopniu podium stanęli tylko raz – po sezonie 1986.
Pewną ciekawostkę może stanowić sposób klasyfikacji sezonu 1973 w rajdach szosowo terenowych. Ponieważ było już wiadomo, iż Sekcja Motocyklowa KS SHL przestanie istnieć w lipcu tego roku przekształcając się w Sekcję Motorową Korony, Polski Związek Motorowy zaproponował wówczas iście salomonowe wyjście. Zaproponowano sezon 1973/1974. W pierwszej połowie roku rozegrano wszystkie eliminacje w rajdach szosowo-terenowych zaplanowane na sezon 1973, a po wakacjach zorganizowano dwa rajdy zaliczane już do sezonu 1974. W ten sposób motocykliści SHL zakończyli sezon jeszcze przed przekazaniem sekcji do Korony, a jednocześnie rozpoczęli kolejny jako zawodnicy nowego klubu.
Na pewno barwną i bardzo ważną postacią Sekcji Motorowej Korony był Wacław Sandecki. Łączył w sobie funkcje członka Zarządu klubu, menadżera zespołu, trenera i człowieka od wynajdywania nowych talentów, które potem przez lata sławiły potęgę kieleckiego motocyklizmu. Rzeczy niemożliwe załatwiał od ręki, niewykonalne robił na poczekaniu, a biurokratyczne przeszkody brał w biegu. Choć trzymał swoich zawodników żelazną ręką potrafił być też opiekuńczy i wyrozumiały. I za to wielbili Pana Wacława, zwanego w środowisku „Waciem”, jego zawodnicy odpłacając mu się sowicie zdobywanymi dla klubu pucharami, medalami i tytułami mistrzowskimi. Słynne stało się oświadczenie Zbigniewa Banasika po zdobyciu przez niego pierwszego w przebogatej karierze tytułu Mistrza Polski: „Tytuł przede wszystkim jest dla Pana Wacka, potem dla klubu i wreszcie dla mnie”.
Wacław Sandecki był też twórcą fenomenu jakim było to, że w strukturach KSS/MKS Korona Kielce Sekcja Motorowa była… najmniej kosztowna w utrzymaniu! Dużą pomoc dla Sekcji okazywał Zakład Patronacki (po dzisiejszemu: Sponsor Strategiczny), czyli FSS Polmo-SHL, a także FŁT Iskra Kielce oraz kielecki Polmozbyt.
Trudno wyliczyć wszystkich zawodników, którzy zdobywali laury dla Sekcji Motorowej Korony. Do najwybitniejszych na pewno należeli: Zenon Wieczorek; Henryk Jacek Drogosz; Andrzej Józwicki; Zbigniew Nowicki, Andrzej Frankowski; Zbigniew Banasik; Mirosław Misztal; Piotr Jarczyński; bracia: Dariusz i Tomasz Stopa oraz Zbigniew i Tomasz Garbat; Grzegorz Wieczorek i wielu, wielu innych…
Pomimo niewątpliwych sukcesów Sekcji Motorowej w Koronie oraz chwały jaką przynosiła ona klubowi, w czasach stanu wojennego całkiem realnie myślano o jej likwidacji. Ile zdrowia, wysiłku oraz rzeczowych argumentów poświęcono wówczas na ocalenie motocyklistów w strukturach Korony mogliby powiedzieć ówcześni działacze: Wacław Sandecki, Marian Adamczyk, Jerzy Syska czy Zenobiusz Wenus.
Po sezonie 1989 świętowano kolejny tytuł Drużynowego Mistrza Polski w rajdach Enduro zdobytego przez motocyklistów Korony. Niestety, ostatni zdobyty pod tym szyldem. W grudniu tego samego roku Sekcja Motorowa Korony przestała istnieć… Nie pomogły argumenty o relatywnie niskim koszcie utrzymania sekcji ( we wspomnianym roku motocykliści pochłonęli na swoją działalność z budżetu klubu jedną trzecią tego co trzecioligowi ówcześnie futboliści ), tytułach zdobytych dla klubu. Merytoryczne argumenty przegrały w starciu ze zwolennikami z góry założonych tez.
Przemyśliwano różne koncepcje kontynuacji działalności. Myślano o połączeniu z sąsiadem zza miedzy, czyli Kieleckim Klubem Motorowym. Był pomysł na powołanie Sekcji Motocyklowej w Automobilklubie Kieleckim. W końcu postanowiono wybić się na samodzielność. Jedenastego stycznia 1990 roku powołano do życia Kieleckie Towarzystwo Motorowe, którego nazwę uzupełniono kilka tygodni później o słowo Novi. O kultywowaniu tradycji Sekcji Motorowej Korony, na gruzach której KTM Novi powstało, świadczy fakt, iż od kilku lat oficjalna nazwa klubu brzmi: Kieleckie Towarzystwo Motorowe Novi Korona.
Inna sprawa, że nie tylko nazwą, ale także osiąganymi od początku swojej działalności wynikami, motocykliści z KTM Novi Korona godnie nawiązują do, zobowiązującej przecież, tradycji Sekcji Motorowej KSS/MKS Korona Kielce.