Ponad miliard złotych ma kosztować budowa kolejnego odcinka trasy ekspresowej S7 między Kielcami a Krakowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę dla budowy 18 kilometrowego fragmentu tej drogi od węzła Widoma do stolicy Małopolski. Najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę odcinka złożyła firma POLAQUA. Inwestycja ma zostać wykonany w ciągu 34 miesięcy od podpisania umowy.
Jak informowaliśmy ponad 55 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na trzy części. W przypadku dwóch fragmentów położonych najbliżej naszego województwa wciąż trwają prace dokumentacyjne.
Odcinek I od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic o długości ok. 23,3 km, podzielonego dodatkowo na dwie części inwestycyjne. 29 czerwca ubiegłego roku podpisana umowa z wykonawcą dla etapu I granica województwa – węzeł Miechów. Obecnie przygotowywany jest projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID. Złożenie wniosku o ZRID planowane jest na 30.07.2018 r.
Dla etapu II węzeł Miechów – Szczepanowice drogowcy czekają na uzyskanie decyzji środowiskowej i opracowanie koncepcji programowej. Złożenie wniosku w celu uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zaplanowane jest na 30 sierpnia 2018 r. W przypadku odcinka II: węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma trwa projektowanie i badania archeologiczne, na działkach udostępnionych przez mieszkańców. Złożenie wniosku o ZRID, czyli Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej, jest przewidziane w listopadzie 2018. Umowa na projekt i budowę została podpisana 8 stycznia 2018 r. z firmą Mota- Engil Central Europe S.A. Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zamówienie dotyczące ostatniego 18 kilometrowego odcinka przez pewien czas było w zawieszeniu po tym jak sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. Budować drogę chciały także dwie włoskie firmy: Impresa Pizzarotti, oraz doskonale znane mieszkańcom województwa świętokrzyskiego Salinii. Pierwsza z firm został wykluczona z postępowania ponieważ w przetargu zaproponował rażąco niską cenę.
W trakcie badania ofert pojawiły się też nowe okoliczności dotyczące firmy Salinii. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad 17 maja tego roku odstąpił od umowy z Konsorcjum Salini, na projekt i budowę trasy S8 na Mazowszu z winy wykonawcy. Z tego powodu także ta firma została wykluczona z krakowskiego przetargu.
Zanim dojdzie do podpisania umowy firmy mają 10 dni na ewentualne odwołania. Jeżeli takich nie będzie dokumenty zostaną przekazane do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Optymistyczny scenariusz zakłada, że ten odcinek siódemki będzie gotowy do końca 2021 roku.