To był dość łatwy test – tak można podsumować opinie maturzystów po dzisiejszym egzaminie z matematyki na poziomie podstawowym. Podobne zdanie ma nauczyciel matematyki Danuta Pyrek.
W naszym województwie przystąpiło do niego prawie 10 tysięcy tegorocznych absolwentów. Jak mówią abiturienci z IV Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach, zdecydowana większość zadań, które dziś rozwiązywali, pojawia się w każdym arkuszu maturalnym, więc każdy powinien bez problemu je rozwiązać.
– Jedno zadanie jedynie było zaskakujące, a dotyczyło promieni kół. Ale pozostałe były łatwe. W zadaniach otwartych były pewniki jak równania kwadratowe i różne bryły. W zadaniach zamkniętych po kilka zadań z każdego działu. Nic nietypowego – mówili maturzyści z IV Liceum w Kielcach.
Absolwenci klas o profilu matematycznym nie ukrywają, że test był banalny. Pytani o to, na ile punktów oceniają swoją pracę, mówią o 90-100 procentach. Ale zadowoleni są również absolwenci klas humanistycznych, dla których matematyka co roku jest najtrudniejszym obowiązkowym egzaminem maturalnym.
– Kilku zadań nie napisałem, ale liczę, że maturę zaliczę. Prawdopodobnie nawet na więcej niż tylko 30 procent – mówił jeden z maturzystów.
Arkusz maturalny do egzaminu z matematyki był przyjazny uczniom, uważa Danuta Pyrek nauczyciel matematyki w Liceum Akademickim Korpusu Kadetów w Suchedniowie. Jak podkreśla, test zawierał zarówno zadania wymagające sporej wiedzy, jak i dużo bardziej przystępne, z którymi problemu nie powinien mieć absolwent klasy humanistycznej.
– Taki uczeń, który niekoniecznie kocha matematykę, ale się uczył, pracował powinien zdobyć 22 punkty, czyli 44 procent. Nawet jeśli gdzieś się pomyli w rachunkach, to ciągle margines błędu jest duży i powinien maturę zdać. I właśnie taki powinien być arkusz – mówi Danuta Pyrek.
Zadaniami, które humaniście mogą sprawić problemy są na pewno dowody. Danuta Pyrek uważa, że duża grupa abiturientów nawet nie próbowała ich rozwiązać. Jak mówi, obawia się też prostych błędów wynikających z niedokładnego przeczytania poleceń przy łatwych zadaniach. – Zadanie 34 to jest bryła. Ktoś powie, że jest ono bardzo typowe, łatwe zadanie. Niekoniecznie. Jeśli uczeń przeczyta bez maksymalnej koncentracji treść tego zadania to o pomyłkę bardzo łatwo – twierdzi Danuta Pyrek.
Mylące dla niektórych maturzystów mogło być również zadanie 32, gdzie trzeba było policzyć współrzędne punktu leżącego na prostej. Wszystko dlatego, że inną literą, niż zwykle jest to robione w podręcznikach oznaczono jeden z wierzchołków trójkąta. Jednak zdaniem Danuty Pyrek, tegoroczny arkusz do matematyki był jednym z najlepszych w ostatnich latach.
Dziś o godzinie 14.00 rozpoczął się egzamin z łaciny i kultury antycznej. Natomiast jutro większość maturzystów zdaje najłatwiejszy zdaniem absolwentów pisemny egzamin obowiązkowy, czyli język angielski. Swoje wyniki maturzyści poznają 3 lipca.