Na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej ANIMA MUNDI – można było wysłuchać „Całonocnego czuwania” Sergiusza Rachmaninowa w wykonaniu Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego, jednego z najstarszych zespołów akademickich w Polsce. Koncert odbył się w kościele pw. Świętej Jadwigi w Kielcach. Chór poprowadziła Irina Bogdanovich.
Jak powiedziała w rozmowie z Radiem Kielce – było to ostatnie wykonanie utworu w tej formie.
– To dla nas nadzwyczajna sytuacja, ponieważ już za miesiąc ukaże się nasza płyta z wykonaniem tego dzieła – dodała Irina Bogdanovich.
Całonocne czuwanie przez wieki celebrowano w wigilię głównych świąt Cerkwi prawosławnej. Było ono okazją do refleksji w magicznym czasie zachodzącego słońca i w blasku świtu dnia następnego. To muzyczna oprawa dla trwającego niemal całą noc nabożeństwa odprawianego w rosyjskich, bułgarskich i greckich monasterach oraz soborach.
Rachmaninow postanowił utrzymać dzieło w duchu tradycyjnych harmonii i układów melodycznych, by stworzyć coś, co nazywał „świadomym naśladownictwem obrzędu”, scalając tym samym całą kompozycję. Jego dzieło w niezwykle uduchowiony sposób przywołuje prostotę starej tradycji. Zawiera przetłumaczone na rosyjski, prawosławne wersje wielu łacińskich hymnów m.in.: Gloria in excelsis, Ave Maria i Magnificat.
Zgodnie z wymaganiami tradycji cerkiewnej, chórowi nie towarzyszy żaden akompaniament, a dziewięć spośród piętnastu utworów bazuje na starodawnych melodiach. „Całonocne czuwanie” uznawane jest za najlepsze sakralne dzieło Rachmaninowa, a jednocześnie jedno ze szczytowych osiągnięć rosyjskiej muzyki cerkiewnej.