Dodatkowe oznakowanie pojawi się na przejazdach kolejowych w Polsce. Ma służyć przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa kierowców. Żółte naklejki umieszczane między zaporami lub na znakach informujących o przejeździe, będą zawierały dziewięciocyfrowy numer przejazdu kolejowego oraz telefoniczny numer alarmowy, czyli 112.
Oznaczenia te, umieszczone po wewnętrznej stronie przejazdów mają zapobiec wypadkom, powodowanym blokowaniem samochodów między rogatkami. Zastępca biura komunikacji PKP, Marcin Kruszyński wyjaśniał dziś w Szczukowicach koło Kielc sposób działania mechanizmu nagłego reagowania.
– W przypadku utknięcia przez kierowcę na torach wystarczy zadzwonić na numer alarmowy 112 i podać numer przejazdu, znajdujący się na żółtej naklejce widocznej od wewnętrznej strony przejazdu. Następnie informator przekazuje tę informację do ekspozytury PKP, która zarządza wstrzymanie ruchu pociągów – mówił Marcin Kruszyński.
Zgodnie z testami przeprowadzonymi przez PKP, czas reakcji od zgłoszenia do wstrzymania ruchu kolejowego ma trwać nie dłużej niż pięć minut, ale kolejarze apelują, żeby przede wszystkim zachować zwiększoną uwagę w trakcie przekraczania przejazdów.
– Z naszych statystyk wynika, że aż 99% wypadków jest spowodowanych nieprzestrzeganiem znaków, niestosowanie się do sygnalizacji i zakazów wjazdu na przejazdy kolejowe – mówi Marcin Kruszyński z PKP.
Do końca maja, wszystkie przejazdy kolejowe w kraju mają zostać zaopatrzonych w przynajmniej dwie żółte naklejki informacyjne.
DODATKOWE OZNAKOWANIE MAJĄCE ZWIĘKSZYĆ BEZPIECZEŃSTWO NA PRZEJAZDACH KOLEJOWO-DROGOWYCH
PROCES ZGŁASZANIA ZDARZENIA NA PRZEJEŹDZIE
W przypadku awarii auta, zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem alarmowym 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.
INDYWIDUALNY NUMER IDENTYFIKACYJNY PRZEJAZDU KOLEJOWO-DROGOWEGO. Przypisany jest do konkretnego przejazdu. Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
NUMER ALARMOWY 112. Służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
NUMERY PODANE „W RAZIE AWARII”. Numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych, o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym – jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.