W ramach III ogólnopolskiej studenckiej konferencji szkoleniowej „Innowacje w onkologii” kieleccy studenci medycyny dowiedzieli się między innymi jak przekazywać pacjentom tragiczne diagnozy dotyczące ich stanu zdrowia oraz jak rozmawiać z rodzinami pacjentów onkologicznych.
Zdaniem dr Mirosławy Tekiel, psycholog ze Świętokrzyskiego Centrum Onkologii, warsztaty pokazały, że właściwego kontaktu z pacjentem należy się uczyć.
– Ćwiczenie umiejętności komunikacji i kontaktu oraz nabywanie tak zwanych umiejętności miękkich w pracy lekarza z pacjentami zwłaszcza w przypadku onkologa, jest niezwykle przydatne – dodaje.
Jak podkreśla Mirosława Tekiel, podczas warsztatów studenci mieli możliwość obserwowania scen zainscenizowanych przez aktorów, które obrazowały autentyczne przypadki rozmów na linii lekarz – pacjent.
Zdaniem Anny Michalskiej, studentki III roku specjalności lekarskiej, dzięki warsztatom przyszli lekarze mogli uświadomić sobie ogromną rolę onkologa w przekazywaniu trudnych informacji pacjentowi.
– Lekarz musi się wykazać roztropnością i wielką empatię, aby zrozumieć stronę pacjenta. Jest to bardzo trudne i często emocjonalnie wyczerpujące zajęcie. Bardzo ważnym było stwierdzenie, że rozmowa o śmierci jest, także rozmową o życiu, ponieważ nie da się wówczas nie myśleć o tematach istotnych dla nas na co dzień. Uważam, że warsztaty były niesamowicie owocne – dodaje.
Jak podkreśla dr Marcin Sadowski, zastępca dyrektora ds. nauk medycznych wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu UJK warsztaty, były poprzedzone teletransmisją wykładów prowadzonych przez specjalistów z Centrum Onkologii w Warszawie.
– Istnieje wyraźna potrzeba wdrażania do programu nauczania warsztatów z prawidłowego kontaktu z pacjentami, może to być bardzo wartościowym elementem dydaktycznym. Jeżeli będziemy mogli w kontrolowanych warunkach przećwiczyć formy rozmowy na bardzo trudne tematy, później lekarzom łatwiej będzie zmierzyć się ze szpitalną codziennością – dodaje.
Konferencja „Innowacje w onkologii” odbyła się już po raz trzeci, po raz pierwszy wziął w niej udział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.