W ramach festiwalu ANIMA MUNDI w Bazylice Katedralnej w Kielcach melomani mieli okazję poznać kantatę na chór i orkiestrę smyczkową „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Jamesa MacMillana, współczesnego szkockiego kompozytora i dyrygenta, komandora Orderu Imperium Brytyjskiego.
„Ten kompozytor ma tak wypracowany swój indywidualny muzyczny język, że staje się natychmiast rozpoznawalny dla słuchaczy” – napisano w „The Guardian”.
Kantata, którą usłyszeliśmy została napisana na zamówienie telewizji BBC w 1959 r., ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu słynnych „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Josepha Haydna. Utwór nawiązuje do muzyki średniowiecznej, barokowej, szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane w czterech Ewangeliach słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią.
Wystąpili orkiestra Leopoldinum i chór Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia pod dyr. Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.
Andrzej Kosendiak powiedział nam, że kantata „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji.
– Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu – dodał.
Kantata Jamesa MacMillana zabrzmiała w Kielcach po raz pierwszy.