Samorządowcy i parlamentarzyści ze Świętokrzyskiego mają wspólnie lobbować na rzecz budowy szybkiego połączenia kolejowego między Kielcami, a Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jak informowaliśmy, list intencyjny, dotyczący współpracy przy modernizacji infrastruktury łączącej województwa łódzkie i świętokrzyskie podpisali marszałkowie obu regionów.
Porozumienie dotyczy wspólnego przygotowania dokumentacji przedprojektowej dla modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej 25 od Skarżyska-Kamiennej do Opoczna. W ramach tej samej dokumentacji ma zostać zaprojektowany nowy odcinek kolejowy od Tumlina do Wąsosza Koneckiego.
Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa przyznaje, że inicjatywa, którą podjęto jest odpowiedzią na plany rządowe dotyczące budowy CPK w Baranowie na Mazowszu. W momencie, kiedy pojawiły się plany budowy portu jest duża szansa na realizację świętokrzyskiej inwestycji.
– Dobrze, że marszałek doszedł do przekonania, że ta droga kolejowa jest potrzebna – stwierdził z kolei poseł Krzysztof Lipiec. Zapewnił, że parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości deklarują wsparcie dla tego projektu, który umożliwi otwarcie Kielc i regionu świętokrzyskiego na Centralny Port Komunikacyjny. – Lepiej późno niż wcale. Jestem przekonany, że nasze działania będą uwieńczone sukcesem. To stawia kres wykluczeniu komunikacyjnemu, w którym tkwiło województwo świętokrzyskie – powiedział Krzysztof Lipiec.
Zdaniem Artura Gierady, parlamentarzysty Platformy Obywatelskiej, politycy powinni stworzyć wspólny zespół parlamentarny, który lobbowałby na rzecz budowy połączenia. Jego zdaniem, ta inwestycja nie powinna mieć barw politycznych i potrzebne jest wspólne skuteczne działanie, aby ją zrealizować.
Podobnego zdania jest poseł Kazimierz Kotowskiego z PSL. Jak stwierdził, istnieje olbrzymia potrzeba stworzenia zespołu parlamentarnego. Jego zdaniem, bez posłów PiS nie uda się podjąć żadnych decyzji. Wspólne działanie jest konieczne.
Podczas dzisiejszego spotkania, Prawo i Sprawiedliwość reprezentował Marcin Perz, prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Uważa on, że propozycja stworzenia zespołu jest godna rozpatrzenia. Jego zdaniem kluczowe jest także, aby do rozmów zostali włączeni przedstawiciele biznesu. Jak stwierdził należy akcentować wagę tego pomysłu w kontekście rozwoju gospodarczego i społecznego województwa.
Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego, który był gospodarzem dzisiejszego spotkania, poinformował jednocześnie, że w najbliższym czasie planuje spotkania z przedstawicielami ministerstwa oraz PLK. Będzie ich przekonywał, aby wpisać ten projekt do listy najważniejszych zdań komunikacyjnych dla kraju.
Budowa nowego połączenia jest kluczowa dla rozwoju województwa. Z wyliczeń PKP PLK wynika, że rozbudowa brakującego fragmentu linii i modernizacja linii kolejowej 25, sprawiłaby, że podróż do Warszawy z Kielc trwałaby godzinę i 15 minut, a do Centralnego Portu Komunikacyjnego godzinę.