Do poniedziałku mikroprzedsiębiorcy, czyli właściciele firm zatrudniających do 10 osób, po raz pierwszy muszą złożyć do urzędu skarbowego Jednolity Plik Kontrolny dotyczący rozliczenia podatku VAT. Dziś pracownicy urzędów skarbowych podpowiadali i objaśniali zainteresowanym, jak tworzyć taki plik i korzystać z aplikacji e-mikrofirma, czyli z elektronicznej ewidencji zakupów i sprzedaży VAT.
Agata Góralska, starszy ekspert z II Urzędu Skarbowego w Kielcach, przyznaje, że akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.
– JPK_VAT daje dużo korzyści. To lepsza kontrola wewnętrzna w firmie i raportowanie dzięki jednolitemu formatowi danych. To też ułatwienie dla wewnętrznych i zewnętrznych audytorów. Korzyści płyną też dla samych podatników, którzy, by składać te druki, nie muszą się już udawać do urzędów. Teraz to mogą zrobić nie wychodząc z firmy – wyjaśnia Agata Góralska.
Podatnicy, którzy dziś przyszli do II Urzędu Skarbowego w Kielcach najczęściej oczekiwali pomocy przy ściągnięciu pliku i jego wysłaniu. Część mikroprzedsiębiorców samodzielnie wypełniła plik, ale z kolei miała problem z ich wysłaniem. W tej drugiej grupie była m.in. Katarzyna Rabiej z firmy projektowo-budowlanej.
– Chciałam wysłać te pliki, ale niestety nie mogę. Przechodzę całą procedurę, pliki zaczynają się wysyłać i w pewnym momencie system się zawiesza. Dlatego przyszłam dziś do urzędu skarbowego, by wyjaśnić tę sytuację. Ja do Ministerstwa Finansów mam do wysłania tylko kilka faktur, a nie wyobrażam sobie firmy, która musi wysłać ich np. 100 – dodaje Katarzyna Rabiej.
Jednolite Pliki Kontrolne dotyczące rozliczenia podatku VAT zostały wprowadzone w połowie 2016 roku i obowiązywały makroprzedsiębiorców, czyli właścicieli firm, które zatrudniają powyżej 50 osób. Od 1 stycznia 2017 roku obowiązek wysyłania jednolitych plików kontrolnych dotyczących rozliczenia VAT obowiązuje także małe i średnie przedsiębiorstwa, a od tego roku również mikroprzedsiębiorców.