Po konsultacjach społecznych trzech wariantów budowy obwodnicy Opatowa powstała czwarta koncepcja, która uwzględnia propozycje wniesione przez Urząd Miasta i Gminy. Zdecydowana większość bezkolizyjnych skrzyżowań zastąpiona zostałaby rondami. Powstałby także łącznik pomiędzy trasami krajowymi nr 9 i 74, czego nie zakładał pierwszy wariant.
Takie rozwiązanie nie podoba się jednak mieszkańcom, którzy od lat przygotowują się na tę inwestycję i idące za nią wywłaszczenia gruntów. Radny powiatowy Tomasz Staniek z PiS uważa, że nowe propozycje zubażają projekt, dlatego złożył do zarządu powiatu wniosek, aby poprzeć budowę pierwszego wariantu. Zdaniem radnego jest on tożsamy z propozycją, która została zaprezentowana w 2011 roku jeszcze za poprzednich rządów i była powszechnie akceptowana przez mieszkańców.
Tomasz Staniek uważa, że niedopuszczalna jest wersja zakładająca budowanie rond zamiast o wiele bezpieczniejszych bezkolizyjnych skrzyżowań, które są najlepszym i najnowocześniejszym rozwiązaniem.
– Wspólnie ze Społecznym Komitetem Poparcia Budowy Obwodnicy Miasta Opatowa, w którego skład wchodzą mieszkańcy przeznaczeni do wysiedlenia, zdecydowaliśmy się zwrócić uwagę tym, którzy będą wybierać koncepcje, że wariant 1A jest dla nas nie do przyjęcia – mówi Tomasz Staniek.
Jak twierdzi radny, pomimo, że w pierwszym wariancie nie widnieje łącznik między dwiema drogami krajowymi to i tak by powstał.
Z kolei radny Szymon Heba ze Stowarzyszenia Region Świętokrzyski podczas sesji Rady Miejskiej w imieniu mieszkańców Okaliny-Kolonia złożył wniosek w formie inicjatywy uchwałodawczej. Zaznaczył, że zaproponowane zmiany nie są ostateczne. Ważne, aby możliwie jak najbardziej pogodzić interesy wszystkich stron, także wykonawcy projektu.
W tym przypadku także preferowany jest pierwszy wariant. Radny informuje, że obwodnica łączy się w nim z drogą krajową 74 znacznie wcześniej. Wariant 1A tego nie zakłada i to budzi sprzeciw mieszkańców Okaliny-Kolonii. Szymon Heba informuje, że szczegóły tego stanowiska powinny zostać dokładnie opracowane podczas posiedzeń komisji, w których udział będą mogli wziąć także mieszkańcy. Zauważa, że wariant 1A powstał bez żadnych konsultacji społecznych. Dopiero po wysłuchaniu zastrzeżeń zainteresowanych, Rada Miasta będzie mogła zająć stanowisko w tej sprawie.
Inwestycja zapisana jest w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2019-2023. Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy po zakończeniu prac przygotowawczych będzie możliwe po uzyskaniu potwierdzenia finansowania.