Świętokrzyscy samorządowcy i parlamentarzyści będą współpracować z rządem w przygotowaniu koncepcji połączenia regionu świętokrzyskiego z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. W tym celu niezbędna jest budowa łącznicy między liniami kolejowymi nr 8 i 25.
Dzięki temu dojazd do Warszawy z Kielc zajmowałby w przyszłości niewiele ponad godzinę.
Dziś w Kielcach odbyło się spotkanie w tej sprawie, przedstawicieli samorządu województwa, samorządów lokalnych, urzędu wojewódzkiego, przedsiębiorców i kolei. Jak informowaliśmy, samorząd województwa świętokrzyskiego rozpoczął współpracę z województwem łódzkim w celu przygotowania dokumentacji dla elektryfikacji linii 25 na trasie Opoczno – Skarżysko-Kamienna i budowy 25-kilometrowego, nowego fragmentu linii, który połączy Tumlin i Wąsosz Konecki.
Prezes Targów Kielce Andrzej Mochoń podkreśla, że to bardzo zasadna inwestycja i opłaca się wydać na nią pieniądze. Te pieniądze szybko się zwrócą, nie tylko z efektem dla targów, ale też dla rozwoju całego regionu. To może spowodować napływ inwestorów, w efekcie czego młodzi ludzie przestaną stąd wyjeżdżać.
Bartłomiej Dorywalski, radny sejmiku z Prawa i Sprawiedliwości przyznaje, że rozbudowa i modernizacja linii kolejowej 25 ma strategiczne znaczenie. Dodaje, że niektóre działania samorządu województwa wpisują się w zapisy uchwały Rady Ministrów i dobrze, że są podejmowane.
O to, czy jest spójność działań samorządowych i rządowych w sprawie tej inwestycji zapytaliśmy marszałka Adama Jarubasa. – Wierzę, że tak jest. Pani wojewoda także bardzo angażuje się w to, żeby realizacja tych planów była możliwa. Nie chodzi o żadną konkurencję, to jest interes regionu – mówił marszałek.
Modernizacja i rozbudowa linii kolejowej 25 jest bardzo ważna dla rozwoju regionu, ale marszałek 8 lat zwlekał z zaangażowaniem się w tę sprawę – mówi z kolei poseł PiS Maria Zuba. Tymczasem rząd wpisał budowę odcinka Wąsosz-Tumlin do krajowego programu modernizacji linii kolejowych. Do realizacji inwestycji niezbędna jest dokumentacja. Jeżeli marszałek wreszcie zauważa tę potrzebę, to my taką inwestycję popieraliśmy i będziemy popierać. Mam wrażenie, że pan marszałek chce ogłosić mieszkańcom województwa, że on jest gospodarzem tej inwestycji. Tymczasem to projekt rządowy – dodaje poseł.
Jacek Sułek, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rozwoju w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim dodaje, że to dobrze, że samorząd województwa włącza się w finansowanie dokumentacji, bo to ułatwi rozmowy z rządem o wpisaniu dalszej modernizacji linii 25 na listę inwestycji podstawowych, finansowanych z budżetu państwa.
Wkrótce zarządy województw świętokrzyskiego i łódzkiego podpiszą list intencyjny, w którym zobowiążą się m. in. do proporcjonalnego sfinansowania kosztów dokumentacji.