Spółka PKP PLK, wspólnie z rządem przygotowuje koncepcję połączenia polskich regionów z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Do połączenia Świętokrzyskiego z opracowywaną przez rząd inwestycją niezbędna jest budowa łącznicy, między liniami kolejowymi nr 8 i 25 – powiedział w Kielcach Tomasz Szydło, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Nowy odcinek, liczący ponad 20 kilometrów miałby powstać między miejscowościami Tumlin i Wąsosz. Dzięki temu, dojazd z Kielc do Centralnego Portu na Mazowszu byłby możliwy w godzinę.
Jak informowaliśmy, samorządy województw świętokrzyskiego i łódzkiego wspólnie zlecą opracowanie dokumentacji tej inwestycji. Dokumentacja obejmie też projekt elektryfikacji odcinka linii 25 od Opoczna do Skarżyska-Kamiennej. Koszt prac przedprojektowych jest szacowany na 2,5 mln zł. Dopiero po zakończeniu prac koncepcyjnych będzie można określić koszt inwestycji i zacząć szukanie środków na realizację.
Linia kolejowa nr 25 łączy północne powiaty województwa świętokrzyskiego, będące terenami przemysłowymi. Budowa odcinka linii Tumlin-Wąsosz jest dla nich bardzo ważna, podobnie jak elektryfikacja linii 25 na odcinku Skarżysko–Opoczno – mówiła poseł PiS Maria Zuba. Podkreśliła, że powiaty leżące wzdłuż tej linii, zrzeszone w Stowarzyszeniu Ziemia Odrowążów od kilku lat zabiegały o to, by marszałek województwa świętokrzyskiego przygotował dokumentację dla tej inwestycji. W jej ocenie, zaangażowanie samorządu województwa w tę sprawę jest spowolnione. Maria Zuba zwróciła uwagę, że pomysł dojrzewał bardzo długo, a szkoda, bo marszałek nie zabiegał o to, gdy rządziła bliska mu koalicja PO-PSL.
Poseł PiS Anna Krupka podkreśla, że planowana rozbudowa linii kolejowych nie tylko lepiej skomunikuje Kielce z Warszawą, ale będzie też korzystna dla świętokrzyskiej gospodarki.
Senator Krzysztof Słoń zaznaczył z kolei, że ambicją rządu Prawa i Sprawiedliwości jest, aby sprawna kolej była alternatywą dla transportu drogowego. Połączenie regionów z Centralnym Portem Komunikacyjnym wyeliminuje z polskiego krajobrazu tereny, które jeszcze są wykluczone transportowo.
Przypomnijmy, zgodnie z założeniem, Centralny Port Komunikacyjny ma w ciągu 10 lat powstać w gminie Baranów w województwie mazowieckim. Będzie tam nowe, główne lotnisko krajowe i węzeł kolejowy, łączący port ze wszystkimi regionami. Założeniem projektu jest stworzenie możliwości dotarcia z Centralnego Portu Komunikacyjnego do głównych miast wojewódzkich maksymalnie w ciągu 120 minut.