Polskie szkoły nie radzą sobie z kształceniem dzieci niepełnosprawnych. Jak wynika z raportu przygotowanego przez kielecką delegaturę Najwyższej Izby Kontroli, w aż połowie ogólnodostępnych placówek, nie zapewniono odpowiednich warunków uczniom niepełnosprawnym. W połowie skontrolowanych szkół nie organizowano dodatkowych zajęć pomagających dziecku w usamodzielnianiu się.
Grzegorz Walendzik, dyrektor NIK w Kielcach dodaje, że tam, gdzie one były, wiele placówek, nie oceniało czy są one skuteczne. Szkoły często tłumaczyły, że to rodzice wycofywali się z posyłania dzieci na zajęcia dodatkowe, ale zdaniem NIK placówki nie próbowały przekonywać rodziców, by nie rezygnowali z zajęć.
Jednak nieprawidłowości było znacznie więcej.
– Szkoły często umieszczały dzieci niepełnosprawne w klasach o zbyt dużej liczbie uczniów, przeładowanych. Ciągle w wieku szkołach są bariery architektonicznej. Przykładowo, w jednej z placówek zajęcia dodatkowe dla ucznia mającego problemy z chodzeniem zorganizowano na drugim piętrze - informuje dyrektor kieleckiej NIK.
Z kolei inne dziecko mające problemy ze wzrokiem miało zajęcia w pomieszczeniu znajdującym się poniżej poziomu gruntu. Wiele szkół nie zatrudniało również asystentów nauczyciela, którzy są wymagani np. w przypadku uczniów z autyzmem.
Za ucznia niepełnosprawnego szkoła otrzymuje wyższą subwencję. Jednak, jak tłumaczy Grzegorz Walendzik, dyrektorzy wielu placówek nie wykorzystywali dodatkowych pieniędzy.
– Być może część dyrektorów placówek oświatowych o tym nie wiedziała i nie wnioskowała o dodatkowe pieniądze do organów prowadzących. Ale zwykle szkoły tłumaczyły to tym, że uczniowie nie byli chętni do uczestniczenia w dodatkowych zajęciach, lub nie było możliwości zatrudnienia specjalistów chcących takie zajęcia prowadzić – informuje dyrektor NIK.
Grzegorz Walendzik podkreśla, że dzieci niepełnosprawne mają dobry dostęp do szkół ogólnodostępnych, ale konieczny jest skuteczniejszy monitoring szkół wprowadzających edukację włączającą, jak i efektów kształcenia uczniów niepełnosprawnych.