Coraz mniej uczniów wie, czym jest rysik i stalówka. Coraz trudniej również zainteresować uczniów tradycyjną formą książki, czy wizytą w muzeum.
Z takim problemem spotkała się w swojej pracy Jolanta Żaczek – nauczycielka zajęć artystycznych z Zespołu Szkół im. Armii Krajowej korpusu „Jodła” w Łącznej. Jej zdaniem, przyczyną takiego stanu rzeczy jest cyfryzacja, a także w przypadku dziecka brak alternatywy dla ekranu komputera, czy komórki.
Dzięki programowi lekcje muzealne, uczniowie mogą zobaczyć świat sztuki, który ma zachęcić do odwiedzin miejsc kultury w rzeczywistości. Projekt to platforma internetowa przygotowana przez Stowarzyszenie Fala Kultury. Można w niej znaleźć filmy z różnych placówek kulturalnych w Polsce z dołączonym do nich gotowym scenariuszem lekcji.
Do tej pory zostały przygotowane między innymi film z Zamku Królewskiego w Warszawie, który opowiada o motywach antycznych w zbiorach warszawskiej placówki, a także film o tematyce street art. W planach jest również stworzenie filmowego obrazu z Muzeum Narodowego w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach, gdzie zostanie poruszony temat baroku, a także film stworzony w Muzeum Narodowym w Warszawie opowiadający o średniowieczu.
Na obie produkcje stowarzyszenie otrzymało dotacje w wysokości 80 000 złotych. Piotr Kiereł Prezes Stowarzyszenia Fala Kultury zaznacza iż, jest to świetne rozwiązanie dla młodzieży, ponieważ mogą otrzymać informacje przedstawione w sposób merytoryczny i ciekawy. To również świetne rozwiązanie i nauka dla nauczycieli, którym często brakuje pomysłu na to, jak poprowadzić lekcję
Program lekcje muzealne został zaprezentowany w Muzeum Dialogu Kultur podczas konferencji „Wiedza o kulturze” pt. „W kręgu sztuki średniowiecznej”, w której udział wzięli nauczyciele przedmiotów humanistycznych szkół podstawowych, gimnazjum oraz liceum.
Inicjatywa ma pomóc pedagogom w prowadzeniu lekcji i przybliżaniu uczniom – w sposób ciekawy, tematyki historii sztuki. Organizatorzy planują dwie konferencje w ciągu roku szkolnego. Wiosną zostanie przybliżony temat renesansu.