Trzy warianty obwodnicy Opatowa zaprezentowała mieszkańcom gminy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zainteresowani inwestycją mogą się zapoznać z propozycjami w opatowskim magistracie.
Karolina Banasik z opatowskiego Urzędu Miasta podkreśla, że każdy może przyjść do urzędu, przyjrzeć się planom i zgłosić swoje uwagi, a także dopytać o szczegóły. W najbliższy czwartek, 20 lipca, od godziny 10 do 16.30, w urzędzie obecni będą projektanci firmy Sweco, którym będzie można zadawać pytania związane z rozwiązaniami zastosowanymi w projektach. Tego samego dnia, o godzinie 17 do Opatowa przyjadą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Kielc, którzy zapoznają się z opinią mieszkańców.
Karolina Banasik jest przekonana, że spotkanie będzie ciekawe, ponieważ mieszkańcy mają wiele pytań, dotyczących m.in. wyprowadzek z terenów, przez które docelowo ma przebiegać droga, czy terminów rozpoczęcia budowy. Urzędniczka mówi, że osoby, które już zapoznały się z planami mają mieszane uczucia. Jedni są zadowoleni, że inwestycja wreszcie powstanie, z kolei inni uważają, że do realizacji inwestycji nie dojdzie.
Burmistrz Andrzej Chaniecki zapewnia, że wszystkie prace przygotowawcze idą zgodnie z planem. Niepewność co do realności budowy biorą się według niego stąd, że mówi się od tym od kilkudziesięciu lat. Przypomina również, że już raz wydano duże pieniądze na wykonanie planu, gotowe były także decyzje środowiskowe, które po pewnym czasie straciły jednak ważność. Andrzej Chaniecki jest przekonany, że droga zostanie oddana do użytku do końca 2022 roku.
Projekty przygotowane przez firmę Sweco, na zlecenie kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będą do wglądu do 20 lipca.
Można je także zobaczyć na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy w Opatowie.
BUDOWA OBWODNICY OPATOWA W CIĄGU DROGI S74 I DK9 – STUDIUM TECHNICZNO-EKONOMICZNO-ŚRODOWISKOWE
WARIANT 1
Nowy przebieg drogi krajowej nr 9, na odcinku do węzła „Marcinkowice” jest drogą klasy GP, a od węzła „Marcinkowice”, po trasie S47, jest drogą klasy S. Nowoprojektowany odcinek DK9 ma całkowitą długość 8.940. Początek wariantu 1 rozpoczyna się w miejscowości Porudzie. Trasa wariantu biegnie nowym śladem. W km 1+200 planowany jest węzeł drogowy typu WB „Opatów I”. Komunikuje on wariant 1 przebiegu trasy z istniejącym przebiegiem DK9 od strony północnej Opatowa. Będzie służył jako wjazd do miasta bez prowadzenia ruchu tranzytowego (dla tego kierunku) przez centrum. Na dalszym etapie trasa skręca w stronę południowo-zachodnią i w km 3+260 krzyżuje się z istniejącą DK74 (km 140+950). Trasa wariantu 1 i istniejącej drogi krajowej nr 74 skomunikowana będzie za pomocą węzła typu WB „Tomaszów”. Następnie przechodzi nad doliną rzeki Opatówki w Marcinkowicach. Po przejściu nad doliną trasa DK9 jako droga klasy GP w wariancie 1 kończy się węzłem drogowym typu WA „Marcinkowice”, który komunikuje ją z przebiegiem trasy S74, planowanej jako część obwodnicy Opatowa. Dalszy przebieg DK9 będzie przebiegał po trasie S74 aż do miejscowości Okalina-Kolonia, gdzie zlokalizowany jest koniec wariantu 1 w odniesieniu do istniejącej DK9.
Przebieg projektowanej drogi nr 74, jest drogą klasy S i ma długość 9.750 km.
Początek wariantu 1 dla tego kierunku rozpoczyna się w miejscowości Jałowęsy. Na początkowym odcinku trasa wariantu biegnie nowym śladem równoległym do istniejącej DK74. Po około trzech kilometrach trasa planowanej S74 skręca na południowy wschód i przecinając istniejącą DK74, lokalne drogi i dolinę rzeki Opatówki, w km 5+200 krzyżuje się z trasą wariantu 1 na kierunku północnym.
Połączenie jest zrealizowane za pomocą opisanego już węzła typu WA „Marcinkowice”. Trzy kierunki planowanego węzła to S74 i DK9 w wariancie inwestycyjnym. Czwarty kierunek komunikuje planowane przebiegi tras z istniejącą DW757. Na dalszym przebiegu S74 zachowuje kierunek południowo-wschodni do km 7+240 gdzie na łuku zlokalizowany jest węzeł typu WA „Okalina”. Komunikuje on trasę S74 z istniejącym (wariant 0) przebiegiem DK9. Będzie służył jako wjazd do miasta bez prowadzenia ruchu tranzytowego (dla tego kierunku) przez centrum a także jako początkowy odcinek wschodniej części obwodnicy Opatowa. Za obszarem węzła trasa biegnie równolegle do istniejącej DK9 i w km 9+743 łączy się z drogą krajową nr 9.
ZOBACZ PRZEBIEG OBWODNICY – WARIANT 1
WARIANT 2
Nowy przebieg drogi krajowej nr 9, na odcinku do węzła „Marcinkowice” jest drogą klasy GP, a od węzła „Marcinkowice”, po trasie S47, jest drogą klasy S. Nowoprojektowany odcinek DK9 ma całkowitą długość 8.910 km. Początek wariantu 2 rozpoczyna się w miejscowości Porudzie. Trasa wariantu biegnie w tym samym korytarzu co w wariancie 1. W km 1+200 planowany jest węzeł drogowy typu WB „Opatów I”. Komunikuje on wariant 2 przebiegu trasy z istniejącym przebiegiem DK9 od strony północnej Opatowa. Będzie służył jako wjazd do miasta bez prowadzenia ruchu tranzytowego (dla tego kierunku) przez centrum. Od tego węzła wariant 2 ma przebieg bliższy do miasta Opatów w stosunku do wariantu 1. Miejsce przecięcia z istniejącą DK74 jest około 700m bliżej miasta w stosunku do wariantu 1.
Skomunikowanie trasy wariantu 2 z istniejącą DK 74 jest zrealizowane węzłem drogowym typu WB „Opatów II”. Na dalszym etapie trasa przechodzi nad doliną rzeki Opatówki w Marcinkowicach. Po przejściu nad doliną trasa DK9 jako droga GP w wariancie 2 kończy się węzłem drogowym typu WA „Marcinkowice”, który komunikuje ją z przebiegiem trasy S74, planowanej jako część obwodnicy Opatowa. Węzeł ten jest tylko nieznacznie przesunięty w stosunku do lokalizacji węzła w wariancie 1.
Dalszy przebieg DK9 będzie przebiegał po trasie S74 aż do miejscowości Gojców, gdzie zlokalizowany jest koniec wariantu 2 w odniesieniu do istniejącej DK9. Przebieg projektowanej drogi nr 74, jest drogą klasy S i ma długość 9.858 km. Przebieg wariantu 2 aż do węzła typu WA „Marcinkowice” w km 5+200 jest taki sam jak w wariancie 1. Wszystkie relacje na planowanym węźle są takie same jak w wariancie 1. Na dalszym przebiegu trasa S74 zaraz za węzłem skręca bardziej na południe w stosunku do wariantu 1. W miejscowości Okalina zlokalizowany jest węzeł typu WB „Okalina”. Komunikuje on trasę S74 z istniejącym (wariant 0) przebiegiem DK9. Będzie służył jako wjazd do miasta bez prowadzenia ruchu tranzytowego (dla tego kierunku) przez centrum a także jako początkowy odcinek wschodniej części obwodnicy Opatowa. Po około 2.5km za węzłem trasa S74 łączy się z istniejącą drogą krajową nr 9. Jest to koniec wariantu 2.
ZOBACZ PRZEBIEG OBWODNICY – WARIANT 2
WARIANT 3
Nowy przebieg drogi krajowej nr 9, na odcinku do węzła „Czerników I” jest drogą klasy GP, a od węzła „Czerników I”, po trasie S47, jest drogą klasy S. Nowoprojektowany odcinek DK9 ma całkowitą długość 10.640 km. Początek wariantu 3 rozpoczyna się w miejscowości Porudzie. Do km Trasa wariantu 3 do km 4+000 biegnie po trasie wariantu 1. Trasa od tego kilometra zmienia kierunek z południowego na południowo-zachodni i zbliża się pod małym kątem do DW757. W km 5+950 planowany jest węzeł drogowy typu WA „Czerników I”. Komunikuje on nowy przebieg DK9 z S74. Dalszy przebieg DK9 będzie przebiegał po trasie S74 aż do miejscowości Gojców, gdzie zlokalizowany jest koniec wariantu 3 w odniesieniu do istniejącej DK9.
Przebieg projektowanej drogi nr 74, jest drogą klasy S i ma długość 8.970 km. Przebieg wariantu 3 aż do km 0+900 jest taki sam jak dla wariantów 1 i 2. Na dalszym przebiegu trasa S74 skręca bardziej na południe w stosunku do wariantu 2. Przecinając istniejącą DK74, lokalne drogi i dolinę rzeki Opatówki w km 4+250 krzyżuje się z trasą wariantu 3 na kierunku północnym (droga GP). Połączenie jest zrealizowane za pomocą węzła typu WA „Czerników I”. Trzy kierunki planowanego węzła to S74 i DK9 w wariancie inwestycyjnym. Czwarty kierunek komunikuje istniejącą DW757.
Na dalszym przebiegu trasa S74 zachowuje dotychczasowy kierunek. W miejscowości Czerników zlokalizowany jest węzeł typu WB „Czerników II”. Komunikuje on trasę S74 z istniejącym (wariant 0) przebiegiem DK9. Będzie służył jako wjazd do miasta bez prowadzenia ruchu tranzytowego (dla tego kierunku) przez centrum a także jako początkowy odcinek wschodniej części obwodnicy Opatowa. Po około kilometrze za węzłem trasa S74 łączy się z istniejącą drogą krajową nr 9. Jest to koniec wariantu 3 i 2.
ZOBACZ PRZEBIEG OBWODNICY – WARIANT 3
PODSTAWOWE PARAMETRY TRAS
DROGA EKSPRESOWA S-74. Przekrój dwujezdniowy dwukierunkowy, prędkość projektowa 100 km/h (prędkość miarodajna 110 km/h)
DROGA KRAJOWA NR 9. Klasa drogi GP, przekrój dwujezdniowy dwukierunkowy, prędkość projektowa 70 km/h (prędkość miarodajna 90 km/h).