Mieszkańcy gminy Bieliny mogą zgłaszać usterki, awarie i szkody do usunięcia za pomocą telefonicznej aplikacji. Tuż po wprowadzeniu do systemu zgłoszenia widzi każdy użytkownik, a przede wszystkim pracownicy urzędu gminy, którzy mogą szybciej rozwiązać wskazany problem.
– Bieliny są pierwszą gminą w regionie, która uruchomiła System Zgłoszeń Obywatelskich Potrzeb -podkreśla wójt Sławomir Kopacz.
Mieszkańcy mogą informować w ten sposób np. o dziurze w drodze, zepsutej latarni, albo oświetleniu ulicznym, świecącym w ciągu dnia. Określają dokładne miejsce awarii na mapie gminy, dzięki czemu urzędnicy i służby porządkowe widzą współrzędne GPS i mogą tam sprawnie dojechać. Wójt ma nadzieję, że system da mieszkańcom poczucie bezpośredniego wpływu na to, co dzieje się w gminie.
Mieszkańcy Bielin uważają, że takie rozwiązanie jest bardzo dobre. Podkreślają, że na pewno będą korzystać z aplikacji. Niektórzy podkreślali, że skoro mają taką możliwość, to zaczną uważniej przyglądać się otaczającej ich przestrzeni i zgłoszą urzędowi to, co wymaga naprawy.
– Zgłoszenie jest bardzo proste, a system umożliwia bieżące monitorowanie sprawy – dodaje Sławomir Kopacz.
Gmina po przyjęciu zgłoszenia przekazuje je do odpowiednich służb i oznacza jako „w trakcie realizacji”. Mieszkaniec widzi, że urząd zaczął reagować. Gdy awaria zostanie usunięta, zgłoszenie zostanie oznaczone jako „zrealizowane”.
System działa w Bielinach od początku tygodnia. Pierwsze zgłoszenie pojawiło się z ulicy Żeromskiego i dotyczyło braku wody w części miejscowości. Jak wyjaśnia wójt, problem wynika z dużego zużycia wody np. do podlewania ogródków.
Aplikację można za darmo pobrać na telefon komórkowy z systemem Android. Można też korzystać z systemu przez stronę internetową: e-potrzeby.pl/Bieliny