Minister infrastruktury i budownictwa przyznał dodatkowe pieniądze na budowę 29-kilometrowego odcinka trasy S7 od węzła Lotnisko na południowej obwodnicy Warszawy do obwodnicy Grójca. Trasa ma być gotowa w 2021 roku.
Rzecznik prasowy ministerstwa Szymon Huptyś poinformował, że szef resortu infrastruktury i budownictwa zaakceptował zwiększenie łącznego kosztu inwestycji o prawie 57 mln zł (z 1 mld 401 mln zł do 1 mld 458 mln zł), o co wnioskowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Jak wyjaśniła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska, ta różnica związana jest z wyższymi ofertami niż przewidywał kosztorys inwestorski oraz z wyższą ofertą wykonania badań archeologicznych. „Oprócz tego GDDKiA musi zarezerwować dodatkowe środki finansowe na wypadek nieprzewidzianych robót, które mogą wyniknąć w trakcie realizacji inwestycji” – dodała Tarnowska.
Rzeczniczka powiedziała, że w najbliższym czasie zostaną rozstrzygnięte przetargi na wykonanie poszczególnych odcinków trasy, i – jeśli nie będzie odwołań – zostaną podpisane umowy z wykonawcami.
Inwestycję podzielono na trzy odcinki. W przetargu dotyczącym budowy 6,6-kilometrowgo fragmentu S7 od węzła Warszawa Lotnisko na południowej obwodnicy Warszawy do Lesznowoli, najniższą cenę – 221,4 mln zł – zaoferowało konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau.
W przypadku drugiego odcinka, czyli ok. 15-kilometrowego fragmentu ekspresówki od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ, najtańsza okazała się oferta firmy IDS-BUD SA – 388,6 mln zł.
W przetargu na budowę 8-kilometrowego odcinka od Tarczyna do obwodnicy Grójca najniższą cenę, 203 mln zł, zaoferowała spółka Mota-Engil Central Europe.
Zadaniem wykonawców będzie wybudowanie w sumie 29 km dwujezdniowej trasy ekspresowej. W większości droga będzie poprowadzona nowym śladem, równoległym do dzisiejszej „siódemki”.
Na odcinku od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola trasa będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Dalej trasa – aż do obwodnicy Grójca – ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Jak informowaliśmy, pod koniec maja oferty na budowę blisko 8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego i mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej złożyło ośmiu wykonawców.
Odcinek połączy blisko 50-kilometrowy istniejący fragment drogi ekspresowej S7 od Skarżyska przez Kielce do Chęcin, z odcinkiem Radom – granica województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego, którego otwarcie zaplanowano na czerwiec tego roku.
Złożone oferty opiewają na kwoty od 259,8 mln do 355,9 mln złotych. Kwota, za którą wykonawcy są gotowi zrealizować kontrakt stanowi 90 proc. kryterium oceny ofert, 5 proc. to termin realizacji, kolejne 5 proc. to gwarancja. Wszyscy wykonawcy zaoferowali wykonanie inwestycji w terminie 22 miesięcy z dodaniem okresów zimowych z udzieleniem gwarancji na 10 lat. Jak zapewnia GDDKiA wyłonienie wykonawcy inwestycji nastąpi po sprawdzeniu złożonych ofert.
Na początku czerwca GDDKiA zaprosiła natomiast wykonawców do drugiego etapu przetargu na zaprojektowanie i budowę jednego z trzech odcinków drogi ekspresowej S7 od granicy Krakowa do węzła Widoma.
Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, w pierwszym etapie przetargu ograniczonego zainteresowani wykonawcy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym, w których mieli wykazać, że spełniają warunki stawiane przez inwestora. Wnioski złożyło 28 firm. Po ich sprawdzeniu zarządca dróg wysłał zaproszenia do 20 wykonawców do składania ofert w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy S7 od węzła Widoma (bez węzła) do granicy Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) o długości ok. 18 km.
Budowa nowego, blisko 56-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granic Małopolski z woj. świętokrzyskim będzie realizowana w trzech częściach. Zainteresowane inwestycją firmy mogły składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na całość lub dowolnie wybraną liczbę odcinków realizacyjnych. Trasa budowana będzie w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, co oznacza, że wykonawca będzie odpowiadał za wszystkie etapy zadania.
Odcinek S7 objęty przetargiem został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) – długości ok. 18 km.
Odcinek drogi ekspresowej S7 będzie liczył blisko 56 km. Wytyczono go od węzła „Igołomska” w Krakowie, przez Zastów, Widomą, Szczepanowice do Moczydła (granica z woj. świętokrzyskim). Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze „starą” drogą krajową nr 7.
Obecnie na terenie Małopolski kończy się budowa drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa (węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska), zwanej Trasą Nowohucką, która stanowi równocześnie część wschodniej obwodnicy miasta. Odcinek o długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi: „Rybitwy” i „Igołomska” oraz mostem wantowym na Wiśle buduje konsorcjum firm Strabag oraz Heilit+Woerner.
W latach 2018-2021 powinna się zakończyć trwająca budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 kilometrów trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.