W budynku kieleckiego dworca PKS odbyło się otwarte spotkanie poświęcone planowanej przebudowie obiektu. Udział w nim więzili przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, a także architekci Marcin Kamiński i Bartosz Bojarowicz, którzy zaprezentowali koncepcję przebudowy dworca autobusowego. W spotkaniu uczestniczyła też niezbyt liczna grupa mieszkańców Kielc.
Marcin Kamiński, który przybliżył historię dworca oraz zaprezentował planowane zmiany przyznał, że największym problemem, z jakim zetknęli się architekci jest to, że nie zachowała się dokumentacja archiwalna obiektu, dlatego musi być przygotowywana od nowa.
W nowym założeniu, na przedpolu dworca od ulic Gosiewskiego i Czarnowskiej ma się pojawić więcej zieleni, a także fontanna. Zlikwidowany zostanie postój taksówek. Natomiast przystanek końcowy w nowej koncepcji ma służyć jako parking Kiss and Ride. Po przeciwnej stronie wybudowana będzie zatoczka dla taksówek. Kolejny duży parking powstanie za budynkiem dworca w pobliżu kościoła Św. Krzyża. Przystanek dla autokarów międzynarodowych zostanie przeznaczony na potrzeby komunikacji miejskiej. Natomiast autobusy odjeżdżające poza granice kraju będą rozpoczynały bieg z wyznaczonego peronu przy głównym okręgu dworca.
W planach jest przebudowa tuneli, aby docierało do nich więcej światła. Skarpy zostaną rozkopane i przeszklone. Ze wschodniego przejścia zniknie toaleta, w miejscu tym znajdować się będzie przestrzeń, która ma być wykorzystywana jako powierzchnia ekspozycyjna. Znajdą się tam np. przedmioty związane z odbywającymi się aktualnie w Kielcach targami, bądź nawiązujące do bieżących wydarzeń kulturalnych.
Na parterze będą kasy, toalety, miejsce na przechowanie bagażu i restauracja. Na środku, tak jak do tej pory, znajdzie się wejście na pierwsze piętro. Będą tam ruchome schody i winda.
Rewolucyjne zmiany mają nastąpić na pierwszym piętrze. Znikną reklamy i niektóre punkty komercyjne, dworzec ma być widny i przeszklony tak, aby bez problemu można było zobaczyć nadjeżdżające autobusy. Na piętrze przewidziano jedynie mały kiosk, a także niewielki punkt z ciepłymi kanapkami.
Przebudowane zostanie wejście na antresolę, by nie zajmowało miejsca i nie przesłaniało światła. Sama antresola zostanie wydłużona. Zniknie większość pomieszczeń gospodarczych. Niemal połowę pierwszego piętra zajmie mediateka. W założeniu ma ona być filią biblioteki. Podróżni będą tam mogli wypożyczyć książkę, film audiobooka, czy popracować przy komputerze, usiąść w wygodnych fotelach i odpocząć. W założeniu ma się tam także pojawić miejsce, w którym przy użyciu okularów do wirtualnej rzeczywistości będzie można zwiedzić największe atrakcje regionu i Kielc.
Mimo innowacji dworzec ma zachować ducha lat siedemdziesiątych, dlatego wewnątrz pozostanie sporo elementów, które nawiązują do tamtej estetyki. Zachowane zostaną np. elementy ścian pokrytych ceramiką z Ćmielowa. W planach jest też unowocześnienie tego pomysłu. Na wydzielonym fragmencie elewacji pojawi się około 700 ceramicznych kafli, na których zamieszczone będą zdjęcia miejsc, wydarzeń i ludzi.
Niezmieniona pozostanie kopuła, chociaż pojawią się też nowe elementy – oświetlenie zamontowane u jej szczytu zastąpione zostanie zegarem słonecznym. U styku dwóch tuneli przy wejściu do budynku wygospodarowane zostanie także miejsce na mini muzeum, gdzie znajdą się pamiątki po starym dworcu np. zabytkowe kamery monitoringu, pojawią się także zdjęcia i informacje dotyczące historii obiektu oraz inżynierów i architektów.
Projekt techniczny dworca ma być gotowy do 15 września. Wtedy też rozpocznie się procedura wyłonienia wykonawcy, który podejmie się modernizacji obiektu.
Aktualnie z dworca autobusowego odprawianych jest 450 autobusów dziennie. W założeniu, po modernizacji ma być ich minimum 800. Przebudowa dworca ma kosztować około 40 mln zł. Miasto stara się o unijne dofinansowanie tej inwestycji.