Czołowe polskie grupy, ekipy z Czech, Ukrainy, Białorusi, Niemiec i Anglii, prawie 700 km do przejechania podzielonych na pięć etapów – tak w skrócie przedstawia się metryczka XII Międzynarodowego Wyścigu Kolarskiego Szlakiem Walk Majora Hubala. Trasę zaprezentowano podczas czwartkowej konferencji prasowej.
Wszystko rozpocznie się w środę 31 maja w samym centrum Kielc 40 km prologiem. Pomysłodawcą tej właśnie trasy jest były świetni kielecki kolarz Marian Forma.
– Sam kiedyś ścigałem się podczas takiego kryterium w Kielcach, jeszcze po bruku. Na pewno będzie to szybki etap, podczas którego sporo się będzie działo. To jest bardzo widowiskowe dla kibiców – powiedział nam Marian Forma.
Do prologu w Kielcach zawodnicy wystartują o g.19.00.
Natomiast dzień później, w czwartek 1 czerwca „królewski” etap tegorocznego wyścigu – 187 km ze Skarżyska Kamiennej na Święty Krzyż.
– To będą prawdziwe kolarskie schody – podkreśla dyrektor wyścigu, wicemistrz olimpijski w drużynowej jeździe na czas z igrzysk w Seulu w 1988 roku, Andrzej Sypytkowski.
– Jesienią ubiegłego roku przejechałem tę trasę z Tomaszem Brożyną, który wymyślił ten etap. Jest na nim ponad trzydzieści krótkich, kilometrowych podjazdów, które rozerwą peleton. Przewyższenie sięga 2800 metrów – dodał Andrzej Sypytkowski.
W piątek 2 czerwca rozegrane zostaną dwa etapy. Najpierw 15 km jazda indywidualna na czas w Rawie Mazowieckiej, a po południu 105 km odcinek w okolicach Tomaszowa Mazowieckiego.
W sobotę 3 czerwca peleton wyruszy na IV etapu Poświętne – Opoczno. Wyścig zakończy się w niedzielę 4 czerwca V etapem Radoszyce – Końskie o długości 188 km .
Po Tour de Pologne jest to wyścig z najwyższą kategorią Międzynarodowej Unii Kolarskiej rozgrywany w naszym kraju. Historia tej imprezy sięga 2000 roku. W ubiegłym roku najlepszy okazał się Eryk Latoń z CCC Sprandi Polkowice.
Prolog
KIELCE 31.05.2017
Długość: 38,6 km (20 x 1,93 km)
Różnica wysokości: 25 m
Wzniesienie terenu: 23 m (wys 257-282)
Prolog czyli kryterium o Puchar Mariana Formy to wyścig zgłoszony do kalendarza UCI mający na celu zaprezentować kolarzy startujących później, w następnych dniach, w głównym 12 Międzynarodowym Wyścigu Kolarskim Szlakiem Walk Majora Hubala. Wyniki tego kryterium nie będą uwzględniane w klasyfikacji głównego wyścigu. Po prezentacji wszystkich ekip, w samym centrum Kielc rozpocznie się rywalizacja na dwudziestu okrążeniach gdzie każda runda będzie punktowana 2 i 1 punkt, a piąta, dziesiąta, piętnasta i dwudziesta runda będzie punktowana 5;3;2;1 punkt. Start na ulicy Sienkiewicza i po przejechaniu 50 metrów skręt w prawo w ulicę Kapitulną gdzie kolarze będą musieli pokonać podjazd po kostce. Potem skręt w prawo w ulicę Jana Pawła II i zjazd do ulicy Ogrodowej. Ogrodową w prawo do ronda i zjazd w ulicę Paderewskiego. Następnie skręt w prawo w uroczy deptak jakim jest ulica Sienkiewicza i po 300-stu metrowym finiszu kończymy rundę.
Etap I
SKARŻYSKO-KAMIENNA – ŚWIĘTY KRZYŻ 01.06.2017
Długość: 187.01 km Różnica wysokości: 382 m Wzniesienie terenu: 2787 m start godz. 12:00
Pierwszy etap wyścigu Szlakiem Walk Mjr. Hubala nie na darmo został nazwany królewskim etapem tego wyścigu. Kolarze na całej trasie będą mieli ponad 50-ciu podjazdów o różnym charakterze, a na całej trasie nie ma choćby kawałka płaskiego terenu. To cały czas jest w górę i w dół o czym niech świadczą Górskie Premie w ilości 6-ciu sztuk. Kolarze wystartują w Skarżysku-Kamienna i po przejechaniu trzech rund po mieście o długości 2,3 km każda, udadzą się w kierunku Suchedniowa, gdzie rozegrają Lotną Premię. Z Suchedniowa pojadą na drugą Lotną Premię w Bodzentynie, a następnie przez Celiny, Wolę Szczygiełkową i Jeziórko na trzecią Lotną Premię w Nowej Słupii. Potem przez Trzciankę i Bartoszowiny pojadą na Hutę Szklaną i skręcą na Hutę Podłysica. Objeżdżając Hutę Podłysicę przez Nową Hutę znów wjeżdżają na koniec miejscowości Huta Podłysica. Po zjeździe odbijają w prawo na Kakonin gdzie po kilku hopach zacznie się podjazd pod I Górską Premię w miejscowości Krajno Łęki, gdzie zaraz po zjeździe jest następny podjazd pod II Górską Premię w miejscowości Krajno Parcele. Zjazd przez Św. Katarzynę zamyka nam w Bodzentynie dużą pętlę Świętokrzyską. Pokonując tę samą drogę przejedziemy przez Nową Słupię, Trzciankę i Bartoszowiny gdzie nie skręcamy w prawo tylko jedziemy prosto i przez Huta Koszary , Huta Nowa i Czaplów wjeżdżamy do Bielin gdzie znajduje się kolejna Lotna Premia. Wyjeżdżając z Bielin udajemy się na Hutę Podłysicę podjeżdżając z drugiej strony ( pod prąd ). Tuż za tablicą miejscowości Huta Podłysica znajduje się trzecia, czwarta i piąta Górska Premia ponieważ kolarze będą jechać trzykrotnie małą pętlę Świętokrzyską. Po ominięciu miejscowości Huta Podłysica zjeżdżając i podjeżdżając przez Nową Hutę skręcamy w prawo aby przez Huta Stara zamknąć pętlę w Bartoszowinach. Po trzech pętlach kolarze po minięciu Huty Podłysice skręcają w lewo na metę na górze Św.Krzyż. Tuż przed metą znajduje się ostatnia Górska Premia gdzie po jej minięciu zostaje 400-sta metrów lekkiego zjazdu do mety.
Etap II
Rawa mazowiecka 02.06.2017
Długość: 14,66 km
Różnica wysokości: 17 m
Wzniesienie terenu: 68 m
Start zaplanowano do czasówki przed południem. Kolarze mają do pokonania niezbyt długa trasę jazdy indywidualnej na czas. Trasa jest naszpikowana jest lekkimi pagórkami na całej długości. Start umiejscowiony na ulicy Dolnej obok pięknego kompleksu sportowego tuż nad zalewem i po skręcie w prawo w ulicę Katowicką kolarze jadą w kierunku miejscowości Chrusty. Po skręcie w lewo przejeżdżają przez Podkonice i po długim odcinku prostym skręcają w lewo w drogę techniczną trasy S8 i po 200-stu metrach znowu w lewo w kierunku miejscowości Księża Wola. Następnie zakręt w prawo i ulicą Katowicką powrót do mety.
ETAP III
Długość: 105,24 km
Różnica wysokości: 104 m
Wzniesienie terenu: 895 m
Po południu Kolarze ruszają z samego centrum Tomaszowa Mazowieckiego tj z Placu Tadeusza Kościuszki. Wyjazd z miasta poprowadzony jest ulicami Piłsudskiego, Bema i Dąbrowską. Przez miejscowości Wiaderno, Swolszewice Małe trasa biegnie w kierunku zalewu. Za zalewem skręt w prawo później w lewo w kierunku na Sławno. W Sławnie umiejscowiona jest Lotna Premia na pierwszym i trzecim okrążeniu. Zaraz po Lotnej Premii rozpoczyna się podjazd pod Górską Premię. Kolarze będą się wspinać na nią czterokrotnie. Po pokonaniu czwartej Górskiej Premii skręcamy w lewo zjeżdżając z okrążenia.Wracamy do Tomaszowa Mazowieckiego tą samą drogą. W mieście kolarze będą mieli do pokonania pięć rund po ulicach: Bema, Fabryczną, Legionów, Piłsudskiego na Plac Tadeusza Kościuszki.
ETAP IV
Opoczno 03.06.2017
Długość: 174,08 km
Różnica wysokości: 57 m
Wzniesienie terenu: 1030 m
Etap typowy dla sprinterów. Start ostry naprzeciwko kościoła w Poświentnym. Przejazd szeroką drogą w kierunku Inowładza. W tej miejscowości skręt w lewo w kierunku Opoczna. W Opocznie na rondzie skręt w lewo i wyjazd z miasta w kierunku Drzewicy. W Drzewicy na Rynku kolarze wykonają pętelkę objeżdżając rynek i wyjeżdżają drogą na Żdżary i przez Ossę docierają do Poświętnego gdzie rozegrają Premię Lotną. Następnie tę samą drogą przejadą jeszcze jedno okrążenie z Premiami Lotnymi w Drzewicy i Inowłodzu. Po dojechani do Opoczna kolarze będą miel do pokonania 5 rund ulicami: Skłodowskiej Curie, Partyzantów, Świerkową i Inowłodzką gzie usytuowana jest meta.
Etap V
Radoszyce – Końskie 04.06.2017
Długość: 188,43 km Różnica wysokości: 175 m Wzniesienie terenu: 1806 m
Start na rynku w Radoszycach i po dwóch pętlach o długości 2×2,5 km kolarze rozegrają Premię lotną. W kierunku Kozłów wyjeżdżają z miasta. Po skręcie w prawo docierają do Kucka, gdzie po skręcie w lewo jaką w kierunku Grzymałkowa. W Grzymałkowie jadą prosto na Skoki, Hucisko, Niedżwiedż i w Oblęgorze skręcają w lewo aby rozpocząć podjazd pod górę Widomą gdzie miejscami jest 13% nachylenia. Tam rozgrywają I Górską Premię i przez Piaski jadą do Mniowa gdzie po skręcie w lewo jadą w kierunku Grzymałkowa. W Grzymałkowie skręcają w prawo gdzie jadą prosto do Smykowa. W Smykowie skręt w prawo i po przecięciu drogi krajowej nr.74 rozegrają Premię Lotną. Następnie w Piaskach Królewskich w lewo na Przyłogi gdzie kolarze wjeżdżają na pętlę wokół Końskich. Przez miejscowość Kamienna Wola kolarze będą podjeżdżać na Górską Premię (trzykrotnie na każdej pętli). Przez miejscowości Modrzewina, Błotnica i skręcając w lewo w Czarnieckiej Górze kolarze udają się w kierunku Końskich drogą naszpikowaną licznymi pagórkami. W Końskich przejeżdżamy przez miasto i linię maty co oznacza, że kolarze mają do pokonania jeszcze dwie duże pętle wokół Końskich, następnie skręcają w lewo w kierunku Sielpii. Nie wjeżdżając na drogę nr.74 odbijają w lewo w kierunku Miedzierzy gdzie później skręcają na Cisownik. Przez miejscowość Strażnica docierają do Przyłóg gdzie zamykają pętlę. Po przejechaniu trzeci raz przez linię metę w Końskich kolarze będą mieli do pokonania trzy rundy po mieście o długości 5,4 każda. Na koniec trzeciej rundy kolarze będą finiszować lekko pod górkę aż do mety na ulicy Hubala.