Niecodziennym koncertem zakończył się XXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej – „Anima Mundi”. Wieczorem, w kościele Klasztoru Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu, zabrzmiało „African Sanctus” – niekonwencjonalne dzieło brytyjskiego kompozytora i etnomuzykologa David’a Franshawe’a. Tuż przed koncertem odczytano fragmenty skierowanego do organizatorów i artystów listu Jane Franshawe – wdowy po kompozytorze.
„African Sanctus” to międzykulturowy most, łączący tradycyjną mszę łacińską z muzyką afrykańską – nagraną przez kompozytora podczas jego trzyletniej wędrówki w górę Nilu, zaprezentował znakomicie śpiewający Chór Polskiego Radia. W kilku fragmentach wystąpiły sopranistki chóru, a wszystkim towarzyszył zespół instrumentalny z rozbudowaną sekcją instrumentów perkusyjnych. Specyficznego kolorytu nadawały oryginalne motywy, zaśpiewy i brzmienia afrykańskich bębnów wplecione przez kompozytora między 13 części dzieła. Całością dyrygował kierownik artystyczny Chóru Polskiego Radia Szymon Wyrzykowski.
Ekscytujący, pełen niezwykłej energii koncert, zwieńczony serią bisów i zaskakującym, bo taneczno-lingwistycznym występem Ojca Władysława (mającego 32-letnie doświadczenia misyjne w Afryce) – został entuzjastycznie przyjęty przez słuchaczy.
Magdalena Kusztal, dyrektor Kieleckiego Centrum Kultury i jednocześnie dyrektor artystyczny Festiwalu „Anima Mundi”, opuszczała Święty Krzyż pod wrażeniem niezwykłości ostatniego tego roku festiwalowego koncertu i maestrii artystów.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi”, zorganizowany przez Kieleckie Centrum Kultury po raz 28., powstał z inicjatywy prof. Jerzego Rosińskiego – wieloletniego organisty-wirtuoza kieleckiej Bazyliki katedralnej, kompozytora i animatora kultury.
Niecodziennym koncertem zakończył się XXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej – „Anima Mundi”. Wieczorem, w kościele Klasztoru Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu, zabrzmiało „African Sanctus” – niekonwencjonalne dzieło brytyjskiego kompozytora i etnomuzykologa David’a Franshawe’a. Tuż przed koncertem odczytano fragmenty skierowanego do organizatorów i artystów listu Jane Franshawe – wdowy po kompozytorze.