Nabór sześciolatków na bezpłatne zajęcia prowadzi Uniwersytet Dziecięcy działający przy Uniwersytecie Jana Kochanowskiego. Warsztaty naukowe dla maluchów sfinansuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dzięki wsparciu resortu będzie można zorganizować zajęcia dla osiemdziesięciorga sześciolatków, którzy do tej pory nie byli studentami uniwersytetu. Jak mówi doktor Anna Wileczek, koordynator projektu, zajęcia będą odbywać się w pięciu grupach tematycznych. Część dzieci będzie poznawała podstawy języka angielskiego, inne będą miały zajęcia artystyczne, czy przyrodnicze.
– Wszystkie te obszary są dostosowane do preferencji dzieci, dlatego przy rekrutacji prosimy rodziców o wypełnienie ankiety, co pozwoli umieścić dzieci w najbardziej odpowiadającym im obszarze tematycznym – tłumaczy Anna Wileczek.
Pierwsze zajęcia w ramach projektu „Uniwersytet odkrywczego sześciolatka” odbędą się w sobotę 25 lutego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansuje 3 projekty UJK, kwotami od 32 do prawie 40 tysięcy złotych. Pieniądze dostanie również Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Jak mówi doktor Danuta Grabka, koordynator projektu „Odkrywamy świat liczb i funkcji matematycznych w chemii i środowisku”, w zajęciach będą uczestniczyć gimnazjaliści z całego województwa interesujący się matematyką, chemią i przyrodą.
– Projekt ma na celu zainteresować uczniów naukami przyrodniczymi oraz posługiwaniem się wielkościami i funkcjami matematycznymi, na przykład logarytmem. Tego dzieci w gimnazjum się nie uczą, tymczasem taka wiedza jest bardzo przydatna, chociażby w chemii do określania bardzo dużych lub bardzo małych liczb - twierdzi Danuta Grabka.
W zajęciach weźmie udział ponad 80 gimnazjalistów. Rekrutacja jest już zamknięta.
Dofinansowanie z resortu nauki dostał również projekt „Każdy może być naukowcem”, który dla podopiecznych Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych przygotowało Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne w Podzamczu Chęcińskim. Jak informuje Michał Piast, dyrektor placówki, młodzi ludzie będą uczestniczyć w warsztatach badawczych i praktycznie poznawać naukę.