Reforma oświaty wymusza zmianę podstawy programowej. Problem w tym, by uczniowie ośmioletnich szkół podstawowych na czas otrzymali podręczniki dostosowane do nowej podstawy. O to, by tak się stało, stara się profesor Ilona Żeber-Dzikowska z Instytutu Biologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, autorka wielu prac z dydaktyki biologii i ochrony przyrody.
Profesor przygotowuje podręcznik do przyrody dla klasy czwartej. Jest odpowiedzialna za treści biologiczne, które znajdą się w książce. Jak mówi Ilona Żeber Dzikowska, konsultowana właśnie nowa podstawa programowa biologii i przyrody jest dobra. – Musimy pamiętać, że biologia cały czas się zmienia, bardzo dynamicznie rozwija się genetyka, biologia komórki, mikrobiologia. I nowe treści trzeba wprowadzać do szkół. Myślę, że każdy nauczyciel chętnie się rozwija i udoskonala – uważa profesor Ilona Żeber- Dzikowska.
W przygotowywanym przez nią podręczniku oraz zeszycie ćwiczeń znajdzie się wiele propozycji praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Na przykład wycieczka do lasu i rozpoznawanie popularnych gatunków roślin. Jak podkreśla profesor Ilona Żeber Dzikowska, nowa podstawa programowa umożliwia nauczycielowi poświęcenie dłuższego czasu na bezpośrednie pokazywanie otaczającego świata. – To jest to o co apelowałam w każdym moim artykule, podczas każdej konferencji. W szkole powinno być więcej praktyki. Najważniejsza dla nas jest ta strona badawcza, rozpoznawanie zwierząt, roślin, grzybów. Szkoła nie może skupiać się tylko na teorii – tłumaczy profesor Ilona Żeber-Dzikowska.
Większość rozdziałów nowego podręcznika dla klasy czwartej będzie gotowa już w lutym. Zostaną one skonsultowane z nauczycielami przyrody.