Z 600 milionów złotych, do 1 miliarda 400 milionów złotych wzrosła kwota, planowana na modernizację linii kolejowych w województwie świętokrzyskim w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel poinformował w Kielcach, że modernizacja torów i dworców ma rozpocząć się w przyszłym roku.
Wiosną ogłoszony zostanie przetarg na modernizację linii nr 25 Skarżysko – Sandomierz, a prace są planowane na lata 2018-2020. Najpóźniej w 2020 roku rozpocząć ma się natomiast modernizacja linii nr 8 Skarżysko – Kielce – Kozłów. Prace mają potrwać do 2022 roku.
Natomiast modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej oraz budowa łącznika Czarnca – Włoszczowa Północ ma być zakończona w 2019 roku. Dzięki budowie 4-kilometrowego odcinka torów podróż z Kielc do stolicy ma się skrócić o pół godziny, do 130 minut.
Wojewoda świętokrzyski Agata Wojtyszek liczy, że inwestycje w infrastrukturę kolejową będą miały pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy regionu. Konsultowany obecnie Krajowy Program Kolejowy przewiduje w województwie świętokrzyskim 11 inwestycji o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł. Na liście podstawowej jest 9 projektów za blisko 1,4 mld zł. To między innymi modernizacja linii kolejowych nr 8 Skarżysko – Kielce – Kozłów, nr 25 Końskie – Skarżysko, budowa linii kolejowej Czarnca – Włoszczowa Północ, budowa tunelu pod torami w Skarżysku oraz dalsza modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej.
Dwa projekty, których wartość kolejarze szacują na 385 mln zł, znajdują się natomiast na liście rezerwowej. Są to modernizacja torów Końskie – Skarżysko i Kielce – Włoszczowa – Żelisławice. Niewykluczone jednak, że pierwsza z tych inwestycji awansuje na listę podstawową. Jak informowaliśmy, zabiegał o to będzie, wspólnie z łódzkimi parlamentarzystami, poseł Prawa i Sprawiedliwości Krzysztof Lipiec.Krajowy Program Kolejowy ma być gotowy jesienią tego roku.
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie świętokrzyskim przewiduje 11 projektów o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł. Na liście podstawowej jest 9 projektów za blisko 1,4 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości 385 mln zł.
Podstawowe efekty prac – skrócenie czasu przejazdu:
- w relacji Warszawa – Kielce przez CMK (łącznicę we Włoszczowie) o ok. 30 min, z 2 h 40 min do ok. 2h 10 min
- w relacji Skarżysko – Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski o ok. 22 min, z 48 min do ok. 26 min
- w relacji Skarżysko – Kamienna – Kozłów o ok. 20 min, z 1h 32 min do ok. 1h 12 min
- w relacji Radom – Kielce o ok 4 min, z 1h 4 min do ok. 1h.
Projekty na liście podstawowej:
- Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych (CEF)
- Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko – Kamienna – Kielce – Kozłów (POIiŚ)
- Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko – Kamienna – Sandomierz (PO PW)
- Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. (RPO)
- Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko – Kamienna (RPO)
- Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych (RPO)
- Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II w ramach projektu: Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa (środki krajowe)
- Modernizacja linii kolejowej nr 8 Radom – Kielce (środki krajowe)
- Modernizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko – Kamienna – Ocice (środki krajowe)
Lista rezerwowa:
- Prace na liniach kolejowych nr 61, 567 na odcinku Kielce – Żelisławice (POIiŚ)
- Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Końskie – Skarżysko (PO PW)