Dyrektorzy szkół zawodowych chcą, by praktyczne egzaminy zawodowe przeprowadzali pracodawcy, u których młodzi ludzie odbywają praktyki. Obecnie szkoły mają trzy duże sesje egzaminacyjne rocznie. To dezorganizuje pracę placówek i absorbuje czas nauczycieli, co może się negatywnie odbić na efektach kształcenia.
Aleksandra Szulc, dyrektor Zespołu Szkół Elektrycznych w Kielcach jest w zespole eksperckim Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak mówi propozycja wyprowadzenia egzaminów praktycznych poza placówki jest jedną z najczęściej pojawiających się kwestii podczas spotkań ekspertów od szkolnictwa zawodowego.
– To jest pomysł, który na każdym spotkaniu eksperckim wszyscy podkreślają. Uczniowie od zawsze mają praktyki u przedsiębiorców. W związku z tym chcielibyśmy, żeby na zakończenie praktyki był przeprowadzany egzamin potwierdzający kwalifikacje w danym zawodzie. Oczywiście żeby było to możliwe, konieczna jest zmiana prawa – twierdzi Aleksandra Szulc.
Zwolennikiem takiego pomysłu jest Tomasz Tworek, prezes Świętokrzyskiego Związku Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”. – Byłoby to bardzo logiczne. Tylko problem polega na tym jak to zrobić technicznie i praktycznie. Skąd wziąć egzaminatorów i kto za to będzie płacił? Nie jesteśmy do tego jeszcze gotowi organizacyjnie. Dobrze byłoby przygotować system szkolenia, który będzie akceptowalny przez pracodawców. Nie byłoby wówczas rozczarowań, że zatrudniliśmy absolwenta z kwitkiem, a nie fachowca dobrze przygotowanego przez szkołę – mówi prezes.
Tomasz Tworek podkreśla, że konieczna jest też zmiana prawa, która da przedsiębiorcom większy wpływ między innymi na to, w jakich zawodach i jak kształcą szkoły.
Anna Ostrowska, rzecznik MEN zapewnia, że resort rozważy wszystkie propozycje ekspertów. Jak dodaje obecnie w całej Polsce odbywają się debaty poświęcone zmianom w oświacie. Zanim ministerstwo zdecyduje jakie reformy edukacji wprowadzi chce poznać opinie uczniów, rodziców, nauczycieli i samorządowców. W tym opinie dotyczącą egzaminów praktycznych u pracodawcy.
– Pracujemy nad podsumowaniem debat. Zbieramy wszystkie propozycje, które się pojawiły, więc być może ta dotycząca egzaminów praktycznych znajdzie się w naszych wnioskach końcowych, które przedstawimy 27 czerwca – mówi Anna Ostrowska.
Oprócz reformy szkolnictwa zawodowego MEN zapowiada również zmiany w finansowaniu, kształceniu uczniów niepełnosprawnych oraz planuje zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w szkołach.