Mieszkańcy gminy Nowy Korczyn protestują przeciwko planowanemu wariantowi budowy obwodnicy i mostu przez Wisłę. Inwestycja ma powstać we współpracy województwa świętokrzyskiego z Małopolską.
Mieszkańcy uważają, że wybrany wariant nie zapewnia im bezpieczeństwa w przypadku powodzi. W związku z tym, skierowali odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z prośbą o uchylenie wydanej przez wójta decyzji o środowiskowej.
Pod pismem podpisało się 280 osób z pięciu sołectw: Podzamcze, Nowy Korczyn, Grotniki Duże, Łęka i Podraje. Przedstawiciel komitetu protestacyjnego radny Edward Ragan mówi, że ich miejscowości ze względu na Wisłę i Nidę są szczególnie zagrożone powodzią. Budowa planowanej obwodnicy z długim i wysokim nasypem uniemożliwi w przypadku zagrożenia sprawną ewakuację.
Karol Rożek ze Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich mówi, że każdy z proponowanych wariantów miał przeciwników. Wybrana opcja jest najbardziej ekonomiczna i najmniej ingeruje w przyrodę tamtego rejonu. Odpowiadając na zarzuty dotyczące zagrożenia powodziowego stwierdził że inwestycja była konsultowana z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej i według planów wały przeciwpowodziowe w rejonie Nowego Korczyna mają być podnoszone. Inwestycja nie powinna zatem pogarszać warunków ochrony przed powodzią – przekonuje Karol Rożek.
Mieszkańcy gminy Nowy Korczyn popierają budowę obwodnicy i mostu przez Wisłę, ale uważają, że najlepszy jest wariant nr 2, omijający Nowy Korczyn z prawej strony. Karol Rożek wyjaśnia, że ta opcja okazała się niemożliwa do realizacji, ponieważ dotyczy obszaru Natura 2000. W dolinie Nidy są cenne gatunki roślin i zwierząt.
Według Edwarda Ragana, wybrany wariant wywołuje protesty także po stronie Małopolskiej. Inwestycja będzie przecinała wieś i utrudniała dojazd do kościoła i cmentarza.
Dyrekcja Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich zapowiedziała dodatkowe spotkanie z mieszkańcami, które ma wyjaśnić ich obawy i zastrzeżenia. Dziś marszałkowie województw świętokrzyskiego i małopolskiego podpisali porozumienie, które umożliwia zarządom dróg przygotowanie i ogłoszenie przetargu na projekt i wykonanie prac. Według szacunków mostem przez Wisłę w gminie Nowy Korczyn będzie przejeżdżać od 5 do 7 tysięcy pojazdów na dobę. Aktualnie ruch odbywa się tam dzięki przeprawie promowej. Inwestycja ma kosztować około 160 mln złotych.