Jak odróżniać złą przestrzeń publiczną od dobrej, chce nauczyć młodych ludzi Izba Architektów Rzeczpospolitej Polskiej. W Kielcach odbyło się spotkanie architektów z dyrektorami i nauczycielami świętokrzyskich szkół.
Ci ostatni mogli poznać program edukacyjny, który umożliwia prowadzenie ciekawych lekcji poświęconych kształtowaniu przestrzeni. Jak mówi Urszula Szabłowska z Izby Architektów RP, program od roku realizowany jest w niektórych gimnazjach i liceach w Warszawie.
– Jedna z dziewcząt która brała udział w tym programie stwierdziła, że przez 8 lat chodziła jedną drogą do szkoły i dopiero teraz zauważyła, że tam każda latarnia jest inna, a chodnik w pewnym miejscu jest dziwny, bo najpewniej był tam kiedyś przystanek autobusowy. Jeżeli mieszkańcom otworzy się oczy, to nie pozwolą, aby na ich bloku zawisła płachta, nie pozwolą na wycięcie nadmiernej liczby drzew – tłumaczy Urszula Szabłowska.
Architekci chcą, by w przyszłym roku szkolnym program zaczęły realizować również szkoły z naszego województwa. Urszula Szabłowska przekonuje, że program został tak napisany, że o kształtowaniu przestrzeni publicznej można mówić zarówno na lekcjach historii, geografii jak i matematyki. Każdy nauczyciel współpracowałby z architektem, który w razie konieczności pomógłby w przygotowaniu zajęć, a nawet wziął w nich udział.
Renata Walęcka, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego nr VI im. Juliusza Słowackiego w Kielcach przyznaje, że propozycja Izby Architektów jest bardzo ciekawa.
– To temat bardzo aktualny i bardzo potrzebny młodym ludziom, którzy coraz częściej zawężają swój horyzont w obrębie świata wirtualnego. Niekoniecznie rozglądają się dookoła, a jeśli już to sugerują się opinią innych na temat otaczającej ich przestrzeni.