80 procent polskich firm to spółki rodzinne. Większość z nich działa na rynku ponad 20 lat. Badanie firmy doradczej PwC przeprowadzone we współpracy z Instytutem Biznesu Rodzinnego wykazało, że 37 procent właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych planuje przekazanie władzy dzieciom, innym krewnym lub osobom z zewnątrz.
Jak zaznaczył Piotr Wyszogrodzki – partner w PwC, zdecydowana większość planuje pozostawienie własności i władzy w rodzinie.1/3 firm bierze pod uwagę sukcesję na rzecz młodszego pokolenia, ale przy wsparciu profesjonalnych menedżerów. Około 10 procent zaś zastanawia się nad sprzedażą lub wejściem na giełdę.
Zdaniem Adrianny Lewandowskiej prezesa Instytutu Biznesu Rodzinnego, dobrze jest, by dzieci, które mają przejąć firmę po rodzicach i dziadkach zdobywały doświadczenie poza rodzinną firmą, tam gdzie nazwisko nic nie znaczy, a liczą się umiejętności.
Badanie wykazało też, że prawie 90 procent ankietowanych z pokolenia sukcesorów uważa, że musi pracować ciężej aniżeli inni pracownicy firmy.
Ankieta przeprowadzona została na próbie 50 polskich firm rodzinnych.