W zakładach spółki Przewozy Regionalne trwa referendum strajkowe. Spór związkowców z zarządem dotyczy pakietu gwarancji pracowniczych dla załogi. Zarząd rozpatruje możliwość zmian strukturalnych w spółce, na co nie godzą się związki zawodowe.
Członek zarządu województwa świętokrzyskiego, Jan Maćkowiak powiedział na naszej antenie, że od 2008 roku udziały w ogólnopolskiej spółce Przewozy Regionalne mają poszczególne województwa, ale każde z nich ma inne oczekiwania, inne standardy usług i różne koszty, dlatego trudno jest pogodzić interesy wszystkich.
Jan Maćkowiak stwierdził, że być może sens miałoby utrzymanie ogólnopolskiej spółki – zachowanie standardów, wspólnego cennika i wszystkich systemów, gdyby najbogatsze województwa nie utworzyły już własnych, odrębnych jednostek. Dodał, że według opinii fachowców nie jest celowe tworzenie małej, regionalnej spółki. Rozpatrywane są więc warianty współpracy z naturalnymi partnerami, którymi w przypadku Świętokrzyskiego byłyby Śląsk i Małopolska. Są jednak obawy, że większe regiony będą miały w takim wariancie więcej korzyści.
W departamencie infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego trwają analizy ekspertów, którzy mają policzyć ewentualne koszty i zyski takiej współpracy. Jeśli miałby zostać odrzucony ten wariant, to decyzja musi być poprzedzona wnikliwą analizą fachowców – dodał Jan Maćkowiak. Może się okazać, że własna spółka kolejowa będzie przynosiła więcej korzyści dla regionu i jego mieszkańców.