Nieodpowiednie zapakowanie bagażu może w znaczny sposób wpłynąć na prowadzenie pojazdu, a niezabezpieczone przedmioty znajdujące się w kabinie stanowią zagrożenie dla pasażerów. Jak zatem poprawnie zapakować bagaż do auta?
– Pakowanie przedmiotów do samochodu jest tak powszechną czynnością, że kierowcy nie przykładają do niej dużej wagi. Tymczasem przemyślane rozłożenie bagażu zarówno w bagażniku jak i na dachu samochodu oraz w jego wnętrzu poprawi jakość, komfort i bezpieczeństwo jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
W bagażniku
Wkładając przedmioty do bagażnika upewnijmy się, że najpierw ładujemy te najcięższe i największe. Ciężki bagaż powinien być przewożony jak najniżej, aby utrzymać nisko środek ciężkości pojazdu – zmniejszy to wpływ ładunku na prowadzenie samochodu. Przedmioty o znacznej wadze powinny też znajdować się jak najbliżej oparcia tylnych siedzeń, unikać należy przewożenia ich za tylną osią pojazdu. Jeśli decydujemy się na demontaż tylnej półki w celu zyskania dodatkowej przestrzeni, pamiętać należy, że bagaż nie powinien wystawać ponad siedzenia, aby nie blokował widoczności w tylnej szybie.
W kabinie
Kabina samochodu nie powinna być używana do przewożenia bagażu jeśli nie ma takiej konieczności – do tego służy bagażnik. Niebezpieczne mogą okazać się nie tylko duże, ciężkie i niezabezpieczone przed przemieszczaniem przedmioty stanowiące zagrożenie w sytuacji gdy dojdzie wypadku, ale także drobne elementy, które zawsze powinny być chowane do skrytek. Wszelakie butelki i puszki z napojami powinny znaleźć się w schowkach. Nigdy nie można dopuścić do tego, aby toczyły się po podłodze samochodu. Mogą bowiem utknąć pod pedałami i zablokować je. Poza tym na przykład leżący na tylnej półce telefon komórkowy przy nagłym hamowaniu może uderzyć w pasażera z siłą dużego kamienia.
Na dachu
Jeśli miejsce w bagażniku jest niewystarczające można zdecydować się na montaż kufra lub bagażnika dachowego. Ten ostatni jest dobrym rozwiązaniem, jeśli musimy przewieźć przedmioty duże lub mające niestandardowe wymiary, jednak nie mogą być one bardzo ciężkie.
Należy sprawdzić w instrukcji auta, jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu. Dodatkowo jeśli przewozimy bagaż na dachu, trzeba go starannie przymocować, szczególnie z przodu, tak aby nie podniósł lub nie przesunął go podmuch wiatru.
Rower
Przewożenie roweru wymaga zastosowania odpowiednich mocowań. Zwykle kierowcy mają do wyboru dwie opcje: montaż rowerów na dachu lub z tyłu za samochodem. Zaletą pierwszego z wymienionych rozwiązań jest fakt, że bagaż nie zasłania widoczności. Wadą jest stosunkowo trudny załadunek, ponieważ rowery trzeba podnieść na dużą wysokość. Montując rowery na dachu, największe należy umieścić na zewnątrz lub naprzemiennie z mniejszymi. Transport rowerów na bagażniku zamontowanym z tyłu samochodu jest wygodniejszy ze względu na załadunek, ale cała konstrukcja może zasłaniać światła lub tablicę rejestracyjną i wymaga dodatkowej uwagi podczas jazdy i parkowania tyłem.
Jadąc z bagażem umieszczonym poza bryłą auta oraz przewożąc ciężki ładunek, zawsze trzeba pamiętać o zachowaniu dodatkowych środków ostrożności, bowiem zmieniają się właściwości jezdne pojazdu. Wydłużyć może się droga hamowania, inaczej też zachowuje się pojazd na zakrętach. Podstawową zasadą jest: im większy i cięższy bagaż, tym wolniej i ostrożniej należy jechać.
NIEBEZPIECZNE EFEKTY ZASADY BEZWŁADNOŚCI
Niezabezpieczone przedmioty w samochodzie podczas nagłego hamowania zgodnie z zasadą bezwładności lecą do przodu z prędkością sprzed hamowania. Mogą więc wybić szybę, uderzyć w deskę rozdzielczą lub zranić podróżującego człowieka. Efektem są często urazy głowy, stłuczenia lub – w zależności od wagi przedmiotu i prędkości samochodu – poważniejsze obrażenia. Jeszcze bardziej tragiczne w skutkach może być niezabezpieczenie zwierzęcia i niezapięcie pasów przez pasażera podróżującego na tylnym siedzeniu samochodu.
Przedmioty
Przy zderzeniu lub nagłym hamowaniu samochodu jadącego z prędkością blisko 90 km/h ważąca około 9 kg walizka uderza z siłą ponad 450 kg. Taka siła w testach bezpieczeństwa jest w stanie urwać rękę manekina. Wyjątkowo zagrażające są przedmioty położone na półce przy tylnej szybie. Nawet jeśli są drobne, wysokość, na której się znajdują, może skutkować najbardziej niebezpiecznymi urazami, bo urazami głowy.
Wszystkie przedmioty, które nie są niezbędne, powinny być zamknięte w bagażniku lub schowkach. Tam też powinny się znaleźć telefon komórkowy, mapa czy okulary. Jeśli musimy przewozić coś luzem, np. napoje chłodzące, to należy kłaść je na siedzeniu pasażera lub – najlepiej – na podłodze przed siedzeniem pasażera. Na każdym przystanku warto też pozbywać się nagromadzonych śmieci, by minimalizować zagrożenie również takimi sytuacjami, gdy turlające się po podłodze dostaną się pod któryś z pedałów. Kierowcy często nie mają świadomości, jak niebezpieczne mogą być niezabezpieczone przedmioty w samochodzie, nawet te drobne. – Sprawdzanie, czy w pojeździe nie znajdują się luzem leżące rzeczy, powinno być zwyczajem kierowcy, takim jak zapięcie pasów – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Zwierzęta
Należy zadbać również o odpowiednie zabezpieczenie zwierząt, by nie ograniczały widoczności i ruchów kierowcy. Można je umieścić na tylnym siedzeniu, przypinając pasami bezpieczeństwa lub w specjalnym namiocie w bagażniku samochodów typu kombi lub van. Dużemu psu należy założyć uprząż i przypiąć go pasami, a mniejszego umieścić w kojcu, który również przypinamy. Podróżując ze zwierzęciem trzeba starać się prowadzić samochód maksymalnie płynnie, nie wchodzić zbyt gwałtownie w zakręty i unikać ostrego hamowania.
Ludzie
Wiele osób jest zdania, że zapinanie pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach nie jest konieczne. Takie przekonanie prowadzi do tego, że pasażerowie nie tylko narażają własne życie, ale i życie osób podróżujących z przodu. Przy zderzeniu czołowym przy prędkości 64 km/h, mężczyzna o wadze 84 kg, który nie miał zapiętych pasów, uderzy w przedni fotel lub innych pasażerów z taką siłą, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony!