Jeszcze w tym roku powinien być znany przebieg przyszłej drogi ekspresowej S74 między Kielcami a Opatowem. Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Małgorzata Pawelec informuje, że od tej decyzji uzależniony jest wybór jednego z czterech proponowanych wariantów przebiegu trasy na odcinku Cedzyna – Łagów – Jałowęsy koło Opatowa.
Ze względów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych komisja oceny projektów inwestycyjnych GDDKiA uznała, że najkorzystniejsza byłaby budowa nowej drogi ekspresowej po północnej stronie obecnej trasy nr 74. Tak miałoby być na odcinku od Cedzyny do Woli Jachowej. Następnie do Napękowa droga przebiegałaby blisko obecnej trasy, a dalej do Piórkowa Kolonii po północnej stronie drogi 74, zaś do Jałowęsów po południowej stronie obecnej trasy nr 74.
W rekomendowanym wariancie zakładana jest budowa pięciu węzłów drogowych: w Radlinie, Woli Jachowej, Makoszynie, Łagowie i Baćkowicach. Planowana jest także budowa 25 wiaduktów, 11 mostów, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych, przejść dla zwierząt oraz dróg dojazdowych o długości ponad 50 kilometrów.
Małgorzata Pawelec zaznacza jednak, że ostateczny wariant zostanie wybrany przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Koszt budowy 50-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 między Kielcami, a Opatowem nie jest jeszcze znany. Zapewne przekroczy 1 mld zł, co oznacza, że będzie to jedna z największych inwestycji drogowych w regionie świętokrzyskim.
Robert Felczak
ZOBACZ WARIANT S-74 CEDZYNA – JAŁOWĘSY REKOMENDOWANY PRZEZ GDDKiA – CZĘŚĆ PIERWSZA
ZOBACZ WARIANT S-74 CEDZYNA – JAŁOWĘSY REKOMENDOWANY PRZEZ GDDKiA – CZĘŚĆ DRUGA