Co czwarta miejscowość w Polsce była pozbawiona dostępu do transportu publicznego w czasie obowiązywania najbardziej restrykcyjnych obostrzeń epidemicznych – wynika z informacji przedstawionych podczas posiedzenia Konwentu Marszałków Województw RP, jakie odbyło się w Kielcach. Dyskutowano o m.in. wyzwaniach transportu zbiorowego po pandemii COVID-19.
Iwona Budych, prezes stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe informowała, że od marca 2020 roku rynek przewozów pasażerskich w Polsce i na świecie poniósł dotkliwe straty.
– Po oficjalnym zrezygnowaniu z obostrzeń widzimy już zdecydowane odbicie. Zarówno w przypadku przewozów autobusowych, jak i kolejowych pasażerów jest więcej. Jednak obecna sytuacja gospodarcza, zarówno wzrost cen paliw i energii, a także polityczna w postaci wojny na Ukrainie jest kolejnym wyzwaniem dla tej gałęzi transportu. Jednak mimo przejściowych problemów, przewoźnicy stopniowo odrabiają straty – wyjaśniała.
Ekspertka zaznacza, że duże znaczenie w poprawie sytuacji transportu publicznego w samorządach był Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, dzięki któremu tylko w 2021 roku dofinansowano ponad 4 tys. linii komunikacyjnych w całym kraju.
Konwent marszałków omówił także aktualną sytuację w spółce Polregio, która jest największym regionalnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Marszałek Andrzej Bętkowski zauważył, że na zlecenie samorządów województw, każdego dnia na tory wyjeżdża półtora tysiąca pociągów tej spółki.
– W 2021 r. z usług Polregio skorzystało ponad 62,5 mln pasażerów. To o 7 mln więcej niż w roku poprzednim, co oznacza wzrost aż o 12 proc. – dodał.
– Od początku rosyjskiej agresji na Ukrainę przewieźliśmy już ponad 300 tys. uchodźców – poinformował Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio SA. – W tym czasie uruchomiliśmy także 700 połączeń dla obywateli Ukrainy, większość z nich była połączeniami specjalnymi. Do 1 kwietnia mieliśmy uruchomionych 20 dedykowanych składów o łącznej liczbie 5,6 tys. miejsc – wyjaśniał.
W trakcie konwentu przedstawiono także założenia nowelizacji przepisów o publicznym transporcie zbiorowym. Celem modyfikacji przygotowanych przez ministerstwo infrastruktury jest jak najlepsze wykorzystanie pieniędzy z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i przyspieszenie rozwoju transportu publicznego. Ważne zmiany to m. in. stworzenie rezerwy, z której resort infrastruktury, jako dysponent Funduszu, będzie mógł dofinansowywać w trybie pilnym najbardziej istotne linie. Zwiększone na stałe do 3 zł zostałyby także dopłaty do wozokilometra.