Na najbliższej sesji, w czwartek 12 maja, kieleccy radni zdecydują o tym, czy budynek przy ul. Leśnej w Kielcach zostanie sprzedany. Była siedziba polonistyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego została kupiona przez miasto w 2015 roku. Władze Kielc zapłaciły za nią prawie 9 mln zł. Od tamtego czasu budynek stoi praktycznie nieużywany.
Przewodniczący komisji ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami kieleckiej rady miasta, Zdzisław Łakomiec wyjaśnia, że ratusz chce się pozbyć budynku, z uwagi na zbyt duże koszty przystosowania go na potrzeby urzędu. Według szacunków, modernizacja całego obiektu mogłaby pochłonąć około 20 mln zł.
– To duża nieruchomość. Władze Kielc nie widzą możliwości adaptacji tego budynku. Pierwotny plan zakładał przystosowanie wnętrz obiektu pod pomieszczenia biurowe dla ratusza. Jednak sama modernizacja przerasta możliwości finansowe władz miasta. Stąd propozycja sprzedaży nieruchomości – mówi. – Przystosowanie budynku pod potrzeby miasta obejmowałoby wyburzenie wszystkich elementów konstrukcyjnych. Zostałyby tylko ściany. Całkowitej wymianie podlegałby także wszystkie instalacje. Musimy mieć jednak na uwadze, że bez podjęcia określonych działań, nieruchomość będzie ulegać dalszej dewastacji – dodaje Zdzisław Łakomiec.
Obiekt ma być wystawiony na sprzedaż razem z działką.
– Dojście do budynku jest z dwóch stron. Od ul. Leśnej, z kolei parking znajduje się od strony ul. Planty. Sprzedaż z pewnością rozwiąże kwestie utrzymania i zabezpieczenia tego miejsca. Jako radni, zasiadający w komisji ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami mieliśmy jednak pewne wątpliwości, czy warto pozbywać się zabudowanej nieruchomości z zasobów miejskich, znajdującej się w ścisłym centrum Kielc, czy też może zaczekać jeszcze rok lub dwa w celu znalezienia zewnętrznych funduszy. Dlatego większość członków komisji wstrzymała się od głosu – zaznacza radny.
Nieruchomość ma mieć przeznaczenie ogólnomiejskiej. Oznacza, że mogą być tu zlokalizowane lokale usługowe i handlowe. Z kolei część pomieszczeń może być przystosowana do funkcji lokali mieszkalnych. Koszty utrzymania całego obiektu to 1,5 tys. zł miesięcznie. Jeżeli radni przyjmą projekt uchwały przetarg na sprzedaż budynku zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.
Budynek ma powierzchnię ponad 1,2 tys. m/kw. Budowę obiektu ukończono w 1968 roku, jego przeznaczenie od początku było związane z oświatą, nauką, kulturą oraz sportem. Nieruchomość nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, ale została wpisana do gminnej ewidencji zabytków.