Starachowice kontynuują próby uporządkowania chaosu reklamowego. Tym razem zmiany mają dotyczyć umieszczania plakatów wyborczych. Uchwała w tej sprawie została już przyjęta, a jej zapisy zaczną obowiązywać w połowie maja.
W mieście od trzech lat obowiązuje uchwała krajobrazowa, która w znacznej części uporządkowała umieszczenie reklam i banerów. Podstawową zasadą, którą przyjęto w magistracie było podzielenie miasta na trzy strefy – czerwoną, żółta i białą. Czerwona to ścisłe centrum, żółta – tereny je okalające, a biała – pozostałe osiedla miejskie – przypomina prezydent Marek Materek.
– Wyraźnie widać, że przestrzeń w mieście wygląda dużo lepiej, zniknęły szpecące reklamy, chcemy więc uporządkować też zasady umieszczania plakatów wyborczych. Taką decyzję podejmujemy po opiniach ekspertów i rozmowach ze starachowiczanami – podkreśla.
W strefie czerwonej nie będzie można w ogóle umieszczać materiałów wyborczych, w żółtej muszą mieścić się w średnim formacie. Odległość między poszczególnymi reklamami wyborczymi nie może być mniejsza niż 15 m, a elementy konstrukcyjne powinny być wykonane z materiałów podlegający recyklingowi, np. metalu lub drewna.
W strefie białej reklamy mogą mieć standardowy rozmiar, ale muszą być od siebie oddalone co najmniej o 10 m. W obu przypadkach powinny być zachowane odległości od przejść dla pieszych i krawędzi jezdni.
Zasady i warunki sytuowania reklamy wyborczej
1. Zakazuje się sytuowania tablic reklamowych wyborczych i urządzeń reklamowych wyborczych:
– w strefie czerwonej,
– na pylonach reklamowych i totemach reklamowych.
2. Tablicę reklamową wyborczą lub urządzenie reklamowe wyborcze należy sytuować zgodnie z warunkami ogólnymi Uchwały Krajobrazowej.
3. W zakresie konstrukcji reklamy wyborczej w formie wolnostojącej ogranicza się materiały elementów konstrukcyjnych do materiałów możliwych do recyklingu i ponownego zagospodarowania, takich jak m.in.:
– drewno,
– metal.
4. W zakresie powierzchni ekspozycyjnej tablicy reklamowej wyborczej i urządzenia reklamowego
wyborczego:
a) dla strefy żółtej:
– ogranicza się reklamę wyborczą do formatu średniego,
– ogranicza się ilość reklam wyborczych do dwóch powierzchni ekspozycyjnych na jednym nośniku
wolnostojącym,
– ustala się minimalną odległość 15,0 m między tablicami reklamowymi wyborczymi i urządzeniami
reklamowymi wyborczymi,
– ustala się minimalną odległość 5,0 m reklamy wyborczej od zewnętrznej krawędzi jezdni,
– ustala się minimalną odległość 15,0 m reklamy wyborczej od przejścia dla pieszych.
b) dla strefy białej:
– ogranicza się reklamę wyborczą do formatu standardowego,
– ogranicza się ilość reklam wyborczych do czterech powierzchni ekspozycyjnych na jednym nośniku
wolnostojącym,
– ustala się minimalną odległość 10,0 m między tablicami reklamowymi wyborczymi i urządzeniami
reklamowymi wyborczymi,
– ustala się minimalną odległość 5,0 m reklamy wyborczej od zewnętrznej krawędzi jezdni,
– ustala się minimalną odległość 15,0 m reklamy wyborczej od przejścia dla pieszych.