Miał być w 2021 roku, później na tegoroczną „Majówkę”, ale ostatecznie ma zostać udostępniony dopiero przed wakacjami. Przedstawiciele ratusza pokazali jeden z pojazdów, które maja pełnić role miejskich rowerów. Korzystanie z rowerów będzie płatne i dość kosztowne.
Zastępca prezydenta Kielc, Marcin Chłodnicki informuje, że wypożyczalnia ma być uruchomiona w drugiej połowie czerwca.
– To nie przypadkowa data, ponieważ wtedy będzie odbywać się Święto Kielc. Dlatego zamierzamy uruchomić całą wypożyczalnię w tym terminie. Kielczanie będą mogli skorzystać, oprócz klasycznych rowerów, z pojazdów elektrycznych, tandemów. To rozwiązanie pomoże np. osobom niepełnosprawnym cieszyć się z jazdy na jednośladzie. Pojawią się też rowery cargo pozwalające na przewożenie większych ładunków – mówił.
– W dniu otwarcia planujemy zorganizować wydarzenie, które uświetni otwarcie wypożyczalni. Możliwe, że będzie to wspólny przejazd ulicami miasta na nowych miejskich jednośladach – zapowiada.
Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, czyli instytucji miejskiej, która będzie zarządzała wypożyczalnią jednośladów, dodał, że w mieście powstanie 57 stacji, a do dyspozycji kielczan zostanie oddanych niemal 300 rowerów.
– W tej chwili realizujemy zakup 250 rowerów, w tym 210 tradycyjnych, 25 elektrycznych, 10 rowerów cargo, również ze wspomaganiem elektrycznym, a także pięciu tandemów. Stacje będą rozmieszczone na terenie całego miasta – zaznaczył.
Wypożyczenie roweru nie będzie tanie. Pierwsze pół godziny korzystania z podstawowego roweru ma kosztować złotówkę, następne 30 minut – dwa zł. Każda kolejna godzina, to koszt czerech zł. Dla porównania w Warszawie pierwsze 20 minut korzystania z roweru jest darmowe. Wypożyczenie do godziny kosztuje złotówkę, druga godzina to trzy zł, trzecia – pięć zł, a czwarta i każda następna, to wydatek siedmiu zł.
MOSiR planuje wprowadzenie zniżek dla posiadaczy karta miejskiej. mieszkańca.
– Planujemy również by bilety okresowe kupowane w ZTM łączył się z tanimi biletami okresowymi na korzystanie z rowerów – wyjaśnia Przemysław Chmiel.
Arkadiusz Zieliński, przedstawiciel firmy Roovee odpowiedzialnej za obsługę systemu rowerów podkreśla, że urządzenia mają być w całości obsługiwane przez mobilne aplikacje.
– Rowery będą obsługiwane w systemie bezstacyjnym. Pojazd można pozostawić w dowolnym miejscu, w wyznaczonych strefach, których granice będą wskazywane przez geolokalizcję. W każdej strefie zostanie ustawiony słupek z informacjami, w jaki sposób wypożyczyć rower i za pomocą jakiej aplikacji – tłumaczył.
Realizacją projektu zajmuje się konsorcjum Orange Polska S.A. i Roovee Polska S.A. Wartość projektu Kielecki Rower Miejski wynosi 21,5 mln zł, z czego 18 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.