Po zimowej przerwie otwarto dla żeglugi szlak Wielkich Jezior Mazurskich. Uruchomiono także System Sygnalizacji Ostrzegawczej.
Wody Polskie kolejny sezon z rzędu nie będą pobierały opłat za śluzowanie. Wodniacy mogą się spodziewać utrudnień na kanałach Mioduńskim, Szymońskim i Węgorzewskim oraz Węgorapie, na których prowadzone są remonty. Pomimo tych prac, będą one otwarte dla ruchu przez cały sezon.
Na początku roku zakończył się kompleksowy remont Kanału Tałckiego, który kosztował ponad 27 mln zł. Ogłoszono już przetarg na remont śluzy i jazu w Karwiku. W maju planowane jest ogłoszenie przetargu na remont Kanału Giżyckiego i śluzy Guzianka I. W poniedziałek natomiast oddano do użytku wyremontowany Kanał Piękna Góra, który łączy – popularne wśród żeglarzy i motorowodniaków – jeziora Tajty i Kisajno.
Wraz z otwarciem dla żeglugi szlaku Wielkich Jezior Mazurskich został uruchomiony System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi. Składa się on z sieci 17 masztów. Przed rozpoczęciem sezonu Wody Polskie oznakowały cały szlak żeglowny; ustawiono 450 boi i 85 znaków brzegowych.
Szlaki żeglowne Systemu Wielkich Jezior Mazurskich mają łączną długość około 145 km. Poza głównym szlakiem Pisz – Węgorzewo, są to również boczne odnogi tej drogi wodnej: Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie, jezioro Tałty – Ryn, jezioro Kisajno – jezioro Niegocin i jezioro Mamry – Święcajty.
Jak podawały Wody Polskie, podczas poprzedniego sezonu – od maja do października – przez śluzy Guzianka I i Guzianka II przeprawiło się blisko 20 tys. jednostek pływających.
Inwestycje na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, wraz z zakończoną budową śluzy Guzianka II i planowanym remontem śluzy Guzianka I, realizowane są przez Wody Polskie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020; współfinansowane są ze środków unijnych.