Ponad 88-kilometrowy odcinek linii kolejowej numer 25, ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego, zostanie gruntownie przebudowany. Będzie to możliwe, po opracowaniu dokumentacji projektowej dla inwestycji. Pieniądze na ten cel będą pochodzić z rządowego programu Kolej plus.
Jak informuje marszałek Andrzej Bętkowski, projekt będzie realizowany wspólnie z województwem łódzkim.
– Szacowany koszt opracowania dokumentacji dla remontu tego odcinka wynosi ponad 40 mln zł. Obydwa samorządy poniosą 15 proc. kosztów tego przedsięwzięcia. Dotychczas, we współpracy z województwem łódzkim wykonaliśmy wstępną koncepcję planistyczną dla tej trasy, która obecnie jest jednotorowa i w dalszym ciągu nie ma trakcji elektrycznej – wyjaśnia marszałek.
Andrzej Bętkowski przypomina, że dzięki współpracy z samorządem województwa łódzkiego, w grudniu ubiegłego roku przywrócono połączenie pasażerskie na trasie ze Skarżyska do Łodzi. Dotychczas skorzystało z niego już ponad 17 tys. pasażerów.
Wojewoda świętokrzyski, Zbigniew Koniusz podkreśla, że program Kolej Plus jest dowodem na to, że rząd Zjednoczonej Prawicy nie szczędzi pieniędzy na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.
– Docelowo wartość tego projektu wyniesie ponad 11 mld zł. Dzięki temu w całym kraju zostaną zrealizowane 34 zadania, w tym jedno bardzo ważne połączenie w województwie świętokrzyskim- dodaje.
Senator Krzysztof Słoń zauważa, że inwestycje jakie w ciągu ostatnich lat są realizowane na kolei, widocznie wpływają na poprawę standardu obsługi pasażerów, także w województwie świętokrzyskim.
– Kilka lat temu wydawało się niemożliwe, aby z Kielc dojechać pociągiem do Łodzi. Teraz to się dzieje. Dzięki elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko- Tomaszów będzie to jeszcze bardziej dogodne dla podróżnych. Program Kolej Plus wpisuje się także w strategiczną inwestycję, którą jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodaje.
Andrzej Pruś, przewodniczący sejmiku województwa świętokrzyskiego podkreśla, że modernizacja linii kolejowej numer 25 jest niezwykle ambitnym i długotrwałym przedsięwzięciem.
– Samorząd województwa może realizować to zadanie, dzięki wsparciu rządu, bez tego nie byłoby to możliwe. Opracowanie dokumentacji jest niezwykle ważnym etapem, który wyceniany jest na 40 mln zł. W obecnych warunkach rynkowych trudno szacować natomiast, jakie mogą być koszty całej inwestycji – dodaje.
Krzysztof Pióro, dyrektor zakładu kolejowego w Skarżysku Kamiennej, uważa, że po modernizacji, linia kolejowa numer 25 będzie spełniać standardy komunikacyjne XXI wieku.
– Program Kolej Plus likwiduje wszystkie wykluczenia komunikacyjne miejscowości, w których linie kolejowe są remontowane. To także inwestycja w podnoszenie standardu i komfortu życia mieszkańców – ocenia.
Zgodnie z założeniami programu Kolej Plus, remont i przebudowa linii kolejowej nr 25 ma zakończyć się do 2028 roku.