Na ten moment czekano niemal 40 lat. Nowa droga, obwodnica Kazimierzy Wielkiej została oddana do użytku. Inwestycję uwzględniono w planie zagospodarowania przestrzennego już w 1986 roku. W piątek (24.06), mimo wielu perypetii, została zrealizowana.
– Wszystko co piękne rodzi się w bólach. Były opory, protesty, na szczęście wszystko skończyło się dobrze – powiedział Adam Bodzioch, burmistrz Kazimierzy Wielkiej, zaznaczając, że otwarcie obwodnicy jest wydarzeniem historycznym.
– To inwestycja bardzo ważna dla mieszkańców gminy, ale i przyszłości miasta. Brak obwodnicy i ruch samochodów były uciążliwe dla mieszkańców. Z kolei w perspektywie utworzenia uzdrowiska, dajemy sygnał do świata biznesu, podmiotów gospodarczych, że strefy uzdrowiskowe będą oazą ciszy i spokoju – dodał.
Jak poinformował Jerzy Wrona, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg, nowa trasa liczy 4,2 km. Całkowicie omija centrum Kazimierzy Wielkiej. Pozwala wyprowadzić ruch tranzytowy nie tylko samochodów ciężkich, ale i pojazdów osobowych.
– Na szlaku zostały wybudowane trzy ronda i jedno skrzyżowanie klasyczne. To droga bezpieczna, zaprojektowana w klasie GP, czyli o wysokich parametrach. Samochody będą mogły przemieszczać się swobodnie w obu kierunkach. Pasy ruchu mają po 3,5 m plus pobocze – mówił.
Poseł Mariusz Gosek podkreślił, że nowa droga to krwioobieg gospodarczy, niezwykle ważny również dla pozostałych mieszkańców regionu. Dodał, że z powstania obwodnicy cieszą się również mieszkańcy sąsiedniej małopolski.
– To niezwykle cenna, ważna inicjatywa, która nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale przyczyni się także do rozwoju gospodarczego. Obwodnica to także ogromna szansa na nowe miejsca pracy – dodał.
Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego przypomniał, że inwestycja w sumie kosztowała ponad 62 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 40 mln zł.
– Obwodnica zyskała oświetlenie. W ramach inwestycji został wykonany most na rzece Małaszówce. Życzę użytkownikom drogi, aby ten odcinek przysparzał im wiele radości. To również impuls rozwojowy dla południowej części województwa – dodał.
Starosta kazimierski Jan Nowak dodał, że nowa droga to najbardziej optymalny tor, który rozwiązał problemy transportowe w mieście.
– Obwodnica przejmuje tranzyt na kierunku Kraków – Busko-Zdrój, następnie odcinek Koszyce – Jędrzejów i dalej Brzesko, również przejmuje ważny szlak komunikacyjny w kierunku Odonowa i województwa małopolskiego – zaznaczył.
Przypomnijmy, pierwotnie inwestycja miała być gotowa na przełomie września i października 2021 roku. Na zmianę terminu zakończenia prac wpłynęło kilka czynników. Przede wszystkim zwiększony zakres badań archeologicznych, przedłużające się postępowania administracyjne, niepełna obsada pracownicza w związku z COVID-19, ulewne deszcze oraz protesty mieszkańców.
W 2014 r powstała koncepcja programowo-przestrzenna dla rozbudowy drogi wojewódzkiej 768 i budowy w mieście obwodnicy. W 2017 roku została podpisana umowa na jej wykonanie. Z kolei prace rozpoczęto w 2019 roku.