Czy ostrowiecki magistrat wróci do organizacji Budżetu Obywatelskiego? Inicjatywę zahamowała pandemia w 2020 roku. Od tamtej pory mieszkańcy nie mogą składać swoich propozycji inwestycji. Uwagę na ten fakt zwracali także radni klubu PiS podczas ostatniej sesji absolutoryjnej.
Tomasz Gębka z ostrowieckiego urzędu miasta wyjaśnia, że mimo zakończenia stanu pandemii 16 maja magistrat nie byłby w stanie przeprowadzić całej procedury w tym roku, łącznie z wykonaniem inwestycji i ich rozliczeniem. Ponadto urzędnicy uznali ten czas za dobry, aby skupić się na wprowadzeniu zmian. Budżet ma wrócić w przyszłym roku, ale w zmienionej i unowocześnionej formie, która ma zachęcić kolejnych mieszkańców do aktywności. Przypomina, że przed pandemią głosowało do 5 tys. osób.
Gminę teraz czekają przetargi związane z wdrażaniem pomysłu karty mieszkańca i aplikacji, dzięki której mieszkańcy mogliby zapoznać się z projektami, a następnie oddać głos na wybrane propozycje. Aplikacja miałaby zostać skonstruowana tak, aby ułatwić składanie wniosków. Urzędnicy napiszą również na nowo regulamin odświeżonego budżetu.
Stworzenie karty mieszkańca i aplikacji gmina sfinansuje dzięki pozyskanym funduszom norweskim. Tomasz Gębka informuje, że prawdopodobnie budżet w nowej formule zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Dodaje też, że zmian oczekiwali przede wszystkim ludzie młodzi, ale nie tylko, bo także seniorzy i osoby z niepełnosprawnościami czy ograniczeniami ruchowymi preferują załatwianie spraw elektronicznie. Z kolei osoby, które w poprzednich edycjach zgłaszały projekty, mówią o potrzebie rozszerzenia inicjatywy w Internecie.
Ostrowiecki Budżet Obywatelski funkcjonuje od 2015 roku. W 2019 roku do rozdysponowano 300 tys. zł na dwa zadania inwestycyjne i wydarzenia kulturalno-sportowe.