W zestawieniu przygotowanym przez Oponeo i Yanosika uwzgędniono kilkanaście miast. Sklasyfikowano pod względem liczby mieszkańców (do 300 tys. i powyżej 300 tys.). Większe miasta punktowano w skali od 1 do 10 pkt., a mniejsze od 1 do 9 pkt. Skalę od 1 do 6 zastosowano w dwóch kategoriach ocen.
Oceniano koszt paliwa, ubezpieczenia, wynajmu aut, bezpieczeństwa (średnie prędkości jazdy i liczba kolizji) oraz infrastruktury w zakresie dostępności miejsc parkingowych i ładowarek dla pojazdów elektrycznych.
Kielce były liderem
W dwóch pierwszych edycjach raportu (w 2018 i 2019 roku) Kielce zajęły pierwsze miejsce w zestawieniu miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców. W 2020 roku stolica województwa świętokrzyskiego spadła w zestawieniu na drugą pozycję, a w 2021 na piątą lokatę. Identyczne miejsce Kielce zajęły w najnowszym zestawieniu.
Pierwsze miejsce w rankingu polskich miast najbardziej przyjaznych dla kierowców zajęła Częstochowa, a kolejne Sosnowiec, Rzeszów i Gliwice. Sklasyfikowane na piątym miejscu Kielce okazały się lepsze od Katowic, Radomia, Gdyni, Białegostoku i Torunia.
W zestawieniu aglomeracji powyżej 300 tys. mieszkańców tytułem najbardziej przyjaznego dla kierowców wyróżniono Gdańsk. Kolejne miejsca przypadły natomiast Łodzi i Warszawie.
Parkowanie na plus
W raporcie przygotowanym przez Oponeo i Yanosika oceniono także infrastrukturę do parkowania, w tym koszt za pozostawienie pojazdu w strefach płatnego parkowania. W tym zestawieniu Kielce – w gronie miast do 300 tys. mieszkańców – zajęły drugie miejsce za Sosnowcem.
Z kolei w rankingu średnich prędkości Kielce znalazły się dopiero na 6 pozycji (1. miejsce – Katowice). Stolica województwa świętokrzyskiego identyczną lokatę zajęła w zestawieniu dotyczącym cen paliw (najniższy koszt tankowania w Rzeszowie).