Trwa budowa kolejnych podwarszawskich odcinków trasy S7. Niektóre są już prawie gotowe, ale budowa innych w zasadzie dopiero się rozpoczęła. Kiedy krajowa „siódemka” pomiędzy Warszawą i Krakowem będzie już w pełni ekspresowa?
Budowa trasy S7 na południe od Warszawy to jedna z najbardziej pechowych inwestycji drogowych w Polsce. Prace rozpoczęto w 2015 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiała jednak rozwiązać umowę z dwoma wykonawcami. Na jakim etapie jest obecnie budowa podwarszawskich odcinków ekspresowej „siódemki”?
Z trzech odcinków gotowy jest jeden
Budowę niespełna 30 kilometrów drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, podzielono na trzy odcinki: węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Lesznowola (6,6 km), węzeł Lesznowola – węzeł Tarczyn Północ (14,8 km), węzeł Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca (7,9 km). Od Grójca, przez Radom i Kielce do granic województw świętokrzyskiego i małopolskiego „siódemka” jest już trasą ekspresową. Natomiast w Małopolsce, podobnie jak pod Warszawą, budowane są kolejne odcinki S7.
„Puławska-bis” już w sierpniu
Z trzech podwarszawskich odcinków na razie oddano do użytku jeden: Tarczyn – Grójec (7,9 km). Dwa pozostałe są w budowie. Kolejny ma być przejezdny już niebawem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje bowiem, że w sierpniu oddany do użytku zostanie prawie siedmiokilometrowy odcinek trasy S7 pomiędzy warszawskim Ursynowem i „wylotówką” z Warszawy. Odcinek pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko i Lesznowola – tzw. „Puławska-bis” – jest już gotowy w 95 proc.
S7 Lesznowola – Tarczyn za dwa lata
Znacznie gorzej wygląda sytuacja na placu budowy niespełna 15-kilometrowego fragmentu S7 Lesznowola – Tarczyn. Zaawansowanie prac przekroczyło dopiero 35 proc. W zależności od fragmentu trwa budowa nasypów pod przyszłe jezdnie lub podbudowy trasy. Prowadzone są także roboty przy wiaduktach i mostach, drogach technicznych i dojazdowych. Drogowcy zakładają, że ten odcinek trasy S7 będzie przejezdny do końca 2022 roku, ale prace mają trwać aż do 2024 roku.
W sumie budowa trzech podwarszawskich odcinków S7 będzie kosztowała ponad 1 miliard 729 milionów złotych. Cała „ekspresówka” z Trójmiasta na południe Polski po ukończeniu wszystkich odcinków ma mieć ok. 710 km.