1443,5 km dróg za około 54 mld zł buduje w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W województwie świętokrzyskim realizowanych jest siedem inwestycji na odcinkach dróg krajowych o łącznej długości 48 km. W sumie wartość prac to ponad 1,6 mld zł. Jakie inwestycje są lub niebawem będą realizowane w Świętokrzyskiem?
– Obecnie Polsce w realizacji znajduje się 99 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o łącznej długości 1327,9 km i wartości około 52 mld zł. Na tym etapie znajduje się również 15 obwodnic z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 115,6 km i wartości 2 mld zł – podała w komunikacie GDDKiA.
W tym roku drogowcy podpisali 11 umów na zadania o łącznej długości ponad 120 km i wartości blisko 4,8 mld zł. Na etapie przetargu na realizację jest 18 zadań z PBDK o łącznej długości 244 km, a w przygotowaniu znajduje się 80 zadań z PBDK o łącznej długości 1803,6 km oraz 85 obwodnic z programu PB100 o łącznej długości około 744 km.
W Świętokrzyskiem cztery obwodnice i dwa odcinki S74
Budowa dróg w Świętokrzyskiem / źródło GDDKiA
W Świętokrzyskiem GDDKiA realizuje siedem inwestycji na odcinkach dróg krajowych o łącznej długości 48 km. W sumie wartość prac to ponad 1,6 mld zł. Budowane są obwodnice Wąchocka (droga krajowa nr 42) i Ostrowca Świętokrzyskiego (droga krajowa nr 9). Projektanci pracują natomiast nad dokumentacją dotyczącą S74 na odcinku od Mniowa do Kielc, drugiego etapu obwodnicy Morawicy (droga krajowa nr 73) oraz północnego łącznika drogi krajowej nr 74 do obwodnicy Opatowa.
Obwodnice Wąchocka i Ostrowca Świętokrzyskiego
W ubiegłym roku rozpoczęto budowę obwodnic Wąchocka i Ostrowca Świętokrzyskiego. Pierwsze zadanie realizowane jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, drugie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
Koło Wąchocka trwa przygotowanie terenu pod dwujezdniową obwodnicę. Trasa będzie miała 11,7 km. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o długości około 11,7 km, od granic Skarżyska-Kamiennej do Starachowic. Trasę poprowadzono nowym śladem, omijając Parszów po północnej stronie a Wąchock po południowej. W ramach kontraktu powstaną skrzyżowania, obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaplanowano budowę 11 obiektów mostowych (m.in. przejścia dla zwierząt dużych nad obwodnicą, przejścia dla pieszych pod obwodnicą, wiaduktów zapewniających przejazd nad lub pod ciągiem głównym) i czterech przepustów ekologicznych.
Aktualnie wykonywane są nasypy i wykopy oraz budowa i przebudowa sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, kanalizacyjnych, gazowniczych i wodociągowych. Zaawansowanie tych prac przekroczyło 60 procent. Trwa także budowa dróg technologicznych, które będą wykorzystywały pojazdy budowy. Na przełomie lipca i sierpnia rozpocząć się mają prace przygotowawcze do budowy obiektów mostowych.
Zgodnie z kontraktem obwodnica Wąchocka ma być gotowa w drugiej połowie 2024 roku. Koszt jej budowy to ok. 283,7 mln zł.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego będzie trasą jednojezdniową o długości 2,6 km. Zostanie poprowadzona nowym śladem od węzła Brezelia do ronda z drogą krajową nr 9. Aktualnie trwają roboty palowe w lokalizacji przyszłych obiektów mostowych. Ogółem w ramach inwestycji wykonanych zostanie około dwóch tysięcy pali stabilizujących podłoże gruntowe. Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego będzie kosztowała ok. 52,9 mln zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2024 roku.
Drugi etap budowy obwodnicy Morawicy
W lipcu GDDKiA podpisała umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj drugiego odcinka obwodnicy Morawicy. W tym etapie powstanie droga o długości ok. 4,4 km, a docelowa długość całej trasy to blisko 9 km. Z pierwszego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 kierowcy mogą korzystać od stycznia br. Drugi fragment obwodnicy Morawicy ma być gotowy w pierwszej połowie 2026 roku. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Projektowany drugi odcinek obwodnicy Morawicy poprowadzony będzie nowym śladem jako dwujezdniowa droga klasy GP połączona z użytkowanym od stycznia pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.
W ramach inwestycji powstanie, m.in., najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą – będzie miała 500 metrów długości. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawką. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie. Koszt inwestycji to ok. 214,9 mln zł.
S74 od Mniowa do Kielc
W marcu 2022 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 16-kilometrowego odcinka S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód. Obecnie trwają prace projektowe, a złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowe jest w pierwszym kwartale 2023 roku. Budowa odcinka S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód ma potrwać do drugiej połowy 2025 roku. To najdroższa aktualnie realizowana w województwie świętokrzyskim inwestycja w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Jej koszt to ok. 537,7 mln zł.
Odcinek od Mniowa do Kielc jest kolejną, po obwodnicy Opatowa, aktualnie realizowaną inwestycją w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Trasa na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem drogi krajowej nr 74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc. Wybudowane zostaną węzły drogowe Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą drogą krajową nr 74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 12 wiaduktów drogowych, dwa mosty, przejścia dla zwierząt, a także Miejsca Obsługi Podróżnych koło miejscowości Przełom.
Obwodnica Opatowa
W kwietniu bieżącego roku zakończył się pierwszy etap prac projektowych dla niemal 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu dróg krajowych nr 9 i 74. Zgodnie z harmonogramem wykonawca inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj, złożył wniosek do wojewody świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.
Obwodnica Opatowa będzie dwujezdniową drogą krajową nr 9 klasy GP o długości ok. 5,1 km i dwujezdniową trasą ekspresową S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie w większości po nowym śladzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej drogi krajowej nr 9, planowane są ronda. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe: pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i projektowanym łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74, drugi na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 w Marcinkowicach z projektowaną drogą krajową nr 9 (zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa). Obwodnica Opatowa ma być gotowa w pierwszej połowie 2025 roku. Koszt inwestycji to ok. 403,7 mln zł.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta. Od listopada 2021 roku trwa projektowanie tej drogi. Zakończenie prac projektowych i złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w czwartym kwartale bieżącego roku, a realizacja inwestycji do 2025 roku. Budowa będzie kosztowała ok. 57,5 mln zł.
Przebudowa mostu w Sandomierzu
Umowa na przebudowę mostu na Wiśle w ciągu drogi krajowej nr 77 podpisana została w czerwcu 2021 roku. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, a jej koszt to ok. 68 mln zł. Aktualnie dobiegają końca prace projektowe, a wykonawca jest w trakcie uzyskiwania uzgodnień i decyzji potrzebnych do rozbiórki istniejącej konstrukcji i przełożenia mediów. W Sandomierzu przygotowywane jest już zaplecze budowy. Zgodnie z kontraktem roboty powinny zakończyć się w 2024 roku.
Do zadań wykonawcy będzie należała optymalizacja projektowa, rozbiórka części istniejącego mostu i wzmocnienie istniejących podpór. W kolejnym etapie wybudowana zostanie na nich nowa konstrukcja, zbliżona wizualnie do istniejącej, a most ma zostać włączony do układu komunikacyjnego Sandomierza. Wykonawca zobowiązany jest także do przebudowy sieci infrastruktury podziemnej i nadziemnej, a także urządzeń ochrony środowiska. Powstać mają nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kanał technologiczny.
Docelowo przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu będzie dwujezdniowa. Zapewnią ją wybudowany w 2011 roku most, którym teraz odbywa się ruch, a także nowy most, który zostanie przebudowany w ramach inwestycji.
POLSKA – MAPA BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH