SAMOCHODY PRODUKOWANE W ANGLII
O angielskiej motoryzacji opowiada Dariusz Kałwa, prezes zarządu okręgu Polskiego Związku Motorowego w Kielcach, rzeczoznawca aut zabytkowych.
Po wojnie Anglicy wypuszczają na rynek piękne ręcznie robione limuzyny, które szybko znajdują nabywców także rynku amerykańskim. Lata 50-te to najpiękniejszy okres rozwoju angielskiej motoryzacji. Anglia to dwie najbardziej znane marki: Rolls-Royce i Bentley – auta luksusowe. Z kolei Aston Martin to samochody sportowe z dużymi silnikami i o dużych, jak na ówczesne czasy, mocach.
Na krótko pojawiła się marka Bristol. A kolejna angielska marka to Firma Daimler, która w 1958 roku rozpoczyna produkcję luksusowego samochodu Daimler Majestic i sportowego modelu DART SP 250.
Jaguar po wojnie zaczął budować limuzyny konkurujące z Rolls-Royce i Bentleyem. Warto też zwrócić uwagę na marki Lagonda oraz Lotus Morgan.
SAMOCHODY PRODUKOWANE WE FRANCJI
O francuskiej motoryzacji opowiada Dariusz Kałwa, prezes zarządu okręgu Polskiego Związku Motorowego w Kielcach, rzeczoznawca aut zabytkowych.
Citroen
Citroen bardzo popularna marka produkująca awangardowe samochody. Citroen jako pierwszy wprowadził samochód z napędem na przednie koła. Pierwszą powojenną konstrukcją był Citroen 2CV. W 1955 roku na rynku zadebiutował model DS.
Peugeot
Peugeot rozwijał się bardzo prężnie i szybko zaczął monopolizować rynek samochodowy we Francji. W latach 50-tych debiutuje model 203. Bardzo ciekawym modelem o obłych kształtach okazał się Peugeot 204. Modelem 403 w wersji kabriolet jeździł natomiast słynny detektyw Colombo.
Renault
Firma, jako państwowy koncern, wprowadziła na rynek model Renault 4CV, produkowany w latach 1947-1961. W 1956 roku pojawia się Renault Delphi, bardzo popularny model często wykorzystywany przez francuską policję.
SAMOCHODY PRODUKOWANE W NIEMCZECH
Po drugiej wojnie światowej rynek samochodowy w Niemczech mocno się załamał. Kraj został podzielony na RFN i NRD. O niemieckiej motoryzacji opowiada Dariusz Kałwa, prezes zarządu okręgu Polskiego Związku Motorowego w Kielcach, rzeczoznawca aut zabytkowych.
BMW
Marka BMW rozpoczęła produkcję w latach 50-tych. Koncern wypuścił na rynek model Isetta. Następnie pojawiły się samochody o stylistyce barokowej z bardzo obłymi kształtami, np. BMW 501.
Ford
Niemiecki oddział Forda produkował samochody pod nazwą Taunus. Samochody nazywane były Globo, ponieważ z przodu na przetłoczeniu silnika znajdował się rysunek globusa.
Mercedes
Jeszcze przed wojną firma produkowała model Mercedes 170. Było to auto z profilowanymi silnikami. Takim autem w serialu „Stawka większa niż życie” jeździł Hans Kloss. W latach 50-tych fabryka wypuściła na rynek modele Mercedes 120, Mercedes 170 i Mercedes 180.
Opel
W latach 50-tych Opel wchodzi na rynek z modelem Opel Olympia Rekord.
Volkswagen
Marka w latach 50-tych produkuje cieszącego się dużą popularnością Garbusa 1500.
SAMOCHODY PRODUKOWANE WE WŁOSZECH
Zaraz po wyzwoleniu Włoch w kraju rozpoczął się odradzać przemysł motoryzacyjny. O włoskiej motoryzacji opowiada Dariusz Kałwa, prezes zarządu okręgu Polskiego Związku Motorowego w Kielcach, rzeczoznawca aut zabytkowych.
Lancia
Ferrari
Kultowa włoska marka, które auta pod szyldem Ferrari produkuje od 1947 roku. W latach 50-tych rozpoczyna się produkcja słynnego modelu Ferrari 250. W 1957 roku Ferrari wypuszcza serię Spider. W 1957 roku pojawia się także model Ferrari GT 250 Testa Rossa. Powstały tylko 32 egzemplarze. Dziś model ten nie jest notowany w żadnych katalogach cenowych.
Fiat
Po wojnie koncern wznawia produkcję popularnego modelu Topolino (myszka). Słynna 500-tka cieszy się ogromnym powodzeniem. W 1955 roku powstaje Fiat 600 i Fiat 600 Multipla – pojazd siedmioosobowy.