Przed laty był utwór literacki, do którego powstała grafika. Teraz oba te elementy zostaną połączone w jedno, a efektem końcowym będzie film animowany. Trwają prace nad projektem „Pieśń o Michniowie – poemat ożywiony”.
– Historię można opowiadać w ciekawy sposób – przekonuje Ewa Kołomańska, kierownik Mauzoleum Wsi Polskich oraz prezes Fundacji „Pomnik – Mauzoleum w Michniowie”. Dlatego sięgnęła do „Pieśni o Michniowie” autorstwa Ryszarda Miernika – nieżyjącego już poety, prozaika, rzeźbiarza, regionalisty, animatora życia kulturalno-literackiego.
– Postanowiliśmy ten poemat ożywić. W tym celu wykorzystane zostaną grafiki autorstwa Henryka Papiernika. Mocne rysunki w przekazie, czarno-białe, obrazujące fragmenty z „Pieśni o Michniowie”, o tym, jak wieś wyglądała przed pacyfikacją, jak wtedy, kiedy rozpoczęła się wojna, ale też jak przebiegała sama pacyfikacja, jak wieś pomagała partyzantom. Z tych grafik planujemy zrobić rodzaj filmu animowanego. Lektor będzie czytał tekst poematu, a grafiki będą płynnie przechodzić jedna w drugą. Będą też elementy łączące poszczególne obrazy – zapowiada.
Efekty końcowe poznamy podczas prezentacji, którą zaplanowano na 2 listopada, w tzw. Zaduszki Michniowskie w Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.
Ewa Kołomańska zapowiada, że film zostanie umieszczony na ogólnodostępnej platformie internetowej, by każdy chętny mógł z niego korzystać.
– Za rok przypada 80 lat od pacyfikacji Michniowa, więc to są już pierwsze działania związane z obchodami tej rocznicy. Jako fundacja będziemy dokładać starań, żeby nie ograniczały się tylko do 12 i 13 lipca, ale by przez cały rok mówić o mieszkańcach Michniowa – podkreśla.
Na realizację projektu „Pieśń o Michniowie – poemat ożywiony” Fundacja „Pomnik – Mauzoleum w Michniowie” otrzymała dofinansowanie w kwocie 6 tys. zł z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego w ramach priorytetu: „Dziedzictwo”. Ma on na celu realizację inicjatyw, służących upowszechnianiu tradycji, miejsc pamięci, postaw patriotycznych, rocznic i wydarzeń historycznych, dziedzictwa materialnego i niematerialnego oraz ochronie dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, sprzyjających budowaniu poczucia tożsamości kulturowej społeczności.