Radni Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego zgodzili się na dołożenie brakujących 47 mln zł do przebudowy drogi wojewódzkiej 754 w Ostrowcu Świętokrzyskim. Za poparciem inwestycji było 16 radnych, dziewięciu przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu.
Marszałek województwa świętokrzyskiego, Andrzej Bętkowski uważa, że radni mieli do podjęcia trudną decyzję i rozumie wątpliwości opozycji. Dodaje jednak, że na południu województwa ostatnio oddano dwie ważne inwestycje, dlatego istotne jest też zadbanie o północ regionu.
– Pozyskaliśmy z Polskiego Ładu duże pieniądze – 89 mln zł i to wymagało od nas wkładu własnego. Myśleliśmy, że będzie to 5 proc. a ostatecznie jest to ponad 30 proc. w stosunku do całej inwestycji – mówi marszałek Andrzej Bętkowski.
Senator Jarosław Rusiecki, który przyglądał się dzisiejszym obradom uważa, że to ważny krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej.
– To kręgosłup komunikacyjny Ostrowca Świętokrzyskiego. Ta inwestycja nie tylko wpłynie na poprawę ładu komunikacyjnego w mieście, ale na kwestie bezpieczeństwa i także na estetykę w centrum miasta. Jest to krótki odcinek liczący prawie 2 km, ale znajdujący się w centrum. Niezwykle ważna inwestycja wraz z budową mostu na rzece Kamiennej – mówi senator.
Także poseł Andrzej Kryj podkreśla, że inwestycja jest mocno oczekiwana w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wzbudza duże emocje od wielu lat. Każda duża inwestycja wymaga nakładów i zawsze pieniędzy będzie brakować. Są zapóźnienia w wielu dziedzinach, też w zakresie dróg, m.in. wojewódzkich.
– Z problemem braku pieniędzy zmagamy się wszyscy jako samorządowcy i politycy. Dziękuję Panu marszałkowi i zarządowi za przychylenie się do tej inwestycji, gdy pojawiła się szansa, otwarcie podeszli do ostrowieckich potrzeb. Ta inwestycja została wskazana jako najbardziej kosztowna. We współpracy z panem marszałkiem, wspierani przez radnych, staraliśmy się, żeby te środki znalazły się w budżecie województwa. Gdyby nie państwa dzisiejsza decyzja, to dotacje by przepadły. Bardzo dziękuję za poparcie, a wszyscy będą jeździć po tej drodze, sympatycy PiS, PO czy PSL – mówi poseł Andrzej Kryj.
Jak przypomina radna sejmiku Magdalena Zieleń, to zadanie czekało na wykonanie od 2016 roku. Mówi, że droga jest niebezpieczna, w ostatnim czasie życie straciła seniorka, która wpadła pod koła TIR-a, dlatego rozbudowa jest konieczna przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo.
– Były problemy z projektowaniem, a potem ze znalezieniem pieniędzy na realizację inwestycji, bo nie zostały zabezpieczone. Ja chcę podziękować wszystkim radnym, którzy zagłosowali za przesunięciem funduszy na tak potrzebne zadanie w Ostrowcu Świętokrzyskim – mówi Magdalena Zieleń.
Radny powiatowy z Ostrowca Świętokrzyskiego, Zbigniew Duda zwraca uwagę, że droga do decyzji nie była prosta, ale remont jest niezbędny.
– Była duża niechęć ze strony prezydenta Jarosława Górczyńskiego, bo część terenów wokół tej drogi należała do miasta. Początkowo brakowało zrozumienia, że ta droga jest naprawdę potrzebna mieszkańcom miasta. Czuję satysfakcję, ale ten sukces osiągnęliśmy po wielu trudach – mówi radny i dodaje, że niejednokrotnie z kolegami z klubu radnych podczas sesji powiatowej mówił o konieczności rozbudowy drogi 754.
Dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach Jerzy Wrona informuje, że rozstrzygniecie przetargu powinno odbyć się w najbliższych dniach. Na całym odcinku od skrzyżowania z ulicą Żabią do skrzyżowania z Aleją Jana Pawła II planowana jest całkowita przebudowa infrastruktury. Na rzece Kamiennej powstanie nowy most, na skrzyżowaniach z ulicą Słowackiego, Denkowską i Żabią wybudowane zostaną ronda. U zbiegu z ulicami Kilińskiego, Polną i Aleją Jana Pawła II powstaną nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Ponadto będą ścieżki rowerowe, chodniki, nowoczesne oświetlenie, elementy małej architektury.
Trwa procedura badania obu ofert w drugim postępowaniu przetargowym. Za kilka dni wyłoniona zostanie najlepsza oferta. Termin podpisania umowy przewiduje się we wrześniu, Jerzy Wrona ma nadzieję, że nie będzie odwołań, które wydłużą cały proces. Inwestycja ma być zakończona pod koniec 2024 roku.