Przebudowa dworca kolejowego w Kielcach idzie pełną parą. Realizowane obecnie przedsięwzięcie jest największym tego typu projektem w Polsce. Rozpoczęta na początku tego roku inwestycja wchodzi w kolejny etap. W miejscu praktycznie całkowicie rozebranego starego budynku powstanie nowy. Środkowa część budynku, w której znajdowała się poczekalnia, kasa oraz hol została całkowicie wyburzona.
Agnieszka Jurewicz, z Polskich Kolei Państwowych S.A., wyjaśnia, że w ostatnim czasie zakończono prace ziemne w centralnej części budynku. Kolejnym krokiem będzie budowa fundamentów pod nowy dworzec. Ten etap prac ma się rozpocząć w pierwszym tygodniu września.
– Równolegle realizowane są roboty konstrukcyjne w obu skrzydłach budynku. W północnym prowadzone są prace związane z wykonaniem stropu pomiędzy 1 i 2, a także 2 i 3 kondygnacją. Na ukończeniu są również roboty przy budowie klatki schodowej oraz szybu windowego w tej części gmachu. Z kolei w południowym skrzydle wykonano już posadzkę w piwnicy. W tej chwili wykonywany jest strop nad piwnicą oraz szyb windowy i klatka schodowa – tłumaczy.
Ponadto w poszczególnych częściach budynku, tam gdzie jest to możliwe, trwają prace związane z wykonaniem instalacji. Planowany termin otwarcia dworca to druga połowa 2023 roku.
Koszt modernizacji dworca kolejowego w Kielcach to ponad 44 mln zł.
Bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł, nie ulegnie zmianom. Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Dzięki nim osoba patrząca na budynek z zewnątrz będzie widziała olbrzymich rozmiarów szklaną taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Modernistycznego charakteru elewacji dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).
Budynek zostanie wyposażony w najnowocześniejsze systemy zarządzania i bezpieczeństwa. Wprowadzone będą także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, na dworcu pojawią się windy. Na parterze będzie przestronna hala poczekalni, do dyspozycji podróżnych będą także liczne lokale użytkowe. Ponadto na dachu budynku pojawi się 27 paneli fotowoltaicznych.
Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo posiadającego przeszło 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. Z kolei „ciepła” doda wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi.
W holu pojawi się także „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten nie będzie tylko ozdobą, ponieważ posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Przyjaznego charakteru wnętrzu będzie dodawała wielkoformatowa, kolorowa fototapeta.
W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Dostaniemy się z niego również za pomocą schodów i wind do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.
Metamorfozę przejdzie również niewielki teren znajdujący się przy południowym i północnym skrzydle dworce. Po przeprowadzeniu rozbiórek powstaną tam parkingi na 18 samochodów. W jego sąsiedztwie zaplanowano nowe chodniki, wiatę rowerową oraz nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Na nowo zostanie urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem, zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.