Sprawniejsza i bezpieczniejsza podróż już wkrótce będzie możliwa, dzięki budowie kolejnych odcinków drogi ekspresowej S7 łączącej Kielce z Warszawą i Krakowem. Przyjrzeliśmy się poszczególnym fragmentom trasy i sprawdziliśmy, na jakim etapie jest budowa.
TRASA W KIERUNKU KRAKOWA
Moczydło-Miechów
Pierwszy fragment za granicą województwa świętokrzyskiego, w stronę Krakowa, budowany jest na fragmencie Moczydło-Miechów. Ma on prawie 19 km długości. Prace rozpoczęto w lipcu 2020 roku. Inwestycja powinna zakończyć się w 2023 roku – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie trwa tam budowa warstw konstrukcyjnych nawierzchni, a na większości obiektów mostowych wykonywane są prace wykończeniowe. Z kolei w Miejscach Obsługi Podróżnych powstają toalety.
Zaawansowanie prac drogowych, to 60,5 proc., mostowych – 73 proc., a pozostałych – 50 proc. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa oraz dwa węzły drogowe: Książ i Miechów.
Miechów-Szczepanowice
Kolejny fragment to Miechów-Szczepanowice. Umowę na projekt i budowę tego odcinka podpisano 5 lutego 2021 roku. Wartość inwestycji to ponad 162 mln zł. Obecnie trwają prace projektowe.
Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Ten odcinek ma być gotowy w 2024 roku.
Szczepanowice-Widoma
Fragment o długości ponad 13 km został oddany do użytku w październiku 2021 roku.
Widoma-Kraków
To ostatni budowany fragment, który umożliwi mieszkańcom Kielc sprawny i bezpieczny dojazd do Krakowa. Jak wynika z informacji krakowskiego oddziału GDDKiA, ostateczna umowa z wykonawcą na realizację inwestycji została podpisana 15 lipca 2021 roku. Obecnie trwają prace przy przebudowie sieci gazowych, energetycznych i teletechnicznych. Wykonywane są też roboty drogowe: wykopy, nasypy, wzmocnienia gruntów oraz roboty związane z budową obiektów inżynierskich: posadowienia, fundamenty i konstrukcje obiektów.
Ten ponad 18-kilometrowy odcinek S7 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni na odcinku miejskim, a na pozostałym dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci. Powstaną na nim 42 obiekty inżynierskie, w tym najdłuższa estakada o długości ok 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.
Trasa ma być oddana do użytku w 2024 roku.
TRASA KIELCE-WARSZAWA
Pod koniec sierpnia warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad udostępnił do ruchu fragment południowego wylotu ze stolicy w stronę Kielc. Obecnie umożliwia on jedynie dojazd do okolicznych miejscowości. Swoją podstawową funkcjonalność tzw. przepustowość tranzytową osiągnie jeszcze w tym roku, a po udostępnieniu kolejnego odcinka, Lesznowola – Tarczyn Północ, połączy się z istniejącą już ekspresową S7 w kierunku Krakowa.
To przedłużenie drogi ekspresowej S79 oddanej do ruchu w 2013 roku wraz z kolejnym odcinkiem S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (S2 POW). Wyprowadza ruch ze stolicy na południe od węzła Warszawa Lotnisko na skrzyżowaniu z S2. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km to dwujezdniowa trasa. Wybudowano dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, dziewięć wiaduktów, kładkę pieszo-rowerową, dwa przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizację 29 km południowego wylotu S7 z Warszawy do Grójca, podzielono na trzy odcinki. Z dwóch skrajnych kierowcy już korzystają. Do czasu zapewnienia przejezdności na środkowym z nich, wyjazd w kierunku Krakowa będzie prowadził, tak jak dotychczas, przez S8 do Janek i dalej przez DK7 do węzła Tarczyn Północ na S7.
Ekspresówka między Tarczynem a Lesznowolą ma być przejezdna jesienią br., natomiast zakończenie wszystkich prac planowane jest na I kwartał 2024 r. Oznacza to, że cały odcinek S7 z Warszawy, przez Kielce, do Krakowa będzie gotowy za dwa lata.