Od 20 sierpnia odbywają się III Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej. W poniedziałek (5 września) rozpoczęła się towarzysząca im Akademia Kielcensis, czyli zajęcia, podczas których uczestnicy poznają tajniki muzyki dawnej od mistrzów.
Jak wyjaśnia koordynator kursu, Klaudia Łoboda bierze w nim udział 30 osób.
– Mamy zajęcia indywidulane, ale też zajęcia z zespołów kameralnych oraz zajęcia z orkiestry. Efekty pracy usłyszą państwo w niedzielę, podczas koncertu w Skarżysku-Kamiennej – zapowiada.
Natomiast codziennie w tym tygodniu uczestnicy warsztatów będą występować w kościele na Karczówce.
Zdaniem Klaudii Łobody, zajęcia są źródłem inspiracji dla młodych muzyków.
– Każdy kontakt z mistrzami jest bardzo cenny, a to takie sławy, jak Marek Toporowski – wybitny polski klawesynista, organista, Robert Bachara – skrzypek znany w świecie muzyki dawnej z bardzo charakterystycznego sposobu gry czy Magdalena Karolak – solistka wielu europejskich orkiestr barokowych – wymienia.
Jednym z wykładowców jest Krzysztof Firlus – mistrz, grający na violi da gamba. Jak sam mówi, to jeden z piękniejszych instrumentów.
– Przez pewien czas zapomniany, a w XX wieku zaczął wracać do łask. Niegdyś, mam na myśli barok, uznawany był za instrument królewski, który najdoskonalej oddawał barwę ludzkiego głosu. Rozmawiając ze słuchaczami po koncertach jestem zbudowany, że oni są w stanie odbierać ten instrument poprzez duszę, bo jest to instrument bardzo uduchowiony i naprawdę potrafi docierać do głębi ludzkich dusz – zaznacza.
Zdaniem Krzysztofa Firlusa, z roku na rok w Polsce przybywa muzyków grających na violi da gamba. Co prawda nie na taką skalę jak w Anglii czy we Francji, ale zmianę widać.
– Myślę, że także dzięki takim przedsięwzięciom, jak te tutaj w Kielcach. Ten instrument przyciąga rzeszę osób, które po prostu chcą na nim grać. W czasach baroku To był instrument królewski, jako że królowie czy dobrze urodzone damy grali na nim m.in. ze względu na łatwość, jaką dają progi. Nie trzeba było ćwiczyć tak dokładnie intonacji, jak to jest w przypadku skrzypiec czy wiolonczeli. Ten instrument także dzisiaj przyciąga rzesze amatorów, ludzi którzy chcą grać dla siebie, którzy cieszą się pięknem muzyki i pięknem tego instrumentu – podkreśla.
Violę da gamba będzie można usłyszeć podczas poniedziałkowego ( 5 września) koncertu na Karczówce.
– W przypadku każdego artysty, połączenie nauki z możliwością praktycznego sprawdzenia się jest bardzo ważne – mówi prof. Marek Toporowski, jeden z wykładowców, dyrektor artystyczny festiwalu III Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej.
– Tutaj taka możliwość jest. Ale ważna jest również możliwość wysłuchania koncertu w wykonaniu innych artystów, w wykonaniu swoich profesorów, wykładowców i zweryfikowanie tego, czy to, co mówią na zajęciach, zgadza się z tym, co robią na koncertach – żartował.
W gronie uczestników są młodzi muzycy z Polski i zagranicy. Niektórzy wracają na Akademię Kielcensis, tak jak skrzypaczka Dominika Garncarz, która tłumaczy, że powodów jest wiele.
– W tym roku jest inna orkiestra, inna obsada pedagogów, co jest bardzo ciekawe, ponieważ mało który kurs umożliwia kontakt z różnymi muzykami. Oni są naszymi mistrzami, każdy z nich ma swój indywidualny styl. Myślę, że warto czerpać z wielu źródeł – dodała.
Koncert uczestników Akademii Kielcensis w poniedziałek (5 września), o godz. 18.30, w kościele na Karczówce. Natomiast o godz. 19.00 w kieleckiej synagodze kolejne wydarzenie festiwalowe. Wystąpi Trio Bastarda. Wykona niguny, czyli chasydzkie pieśni bez słów. Wstęp wolny.
Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej, program festiwalu:
7 Września
XII KONCERT
Kielce sala koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych
Wykonawcy
Piotr Domagała – gitara jazzowa
Marek Toporowski –klawesyn
Program: wokół baroku – impresje jazzowe
XIII KONCERT
kolegiata w Wiślicy
Wykonawcy:
Grupa wokalna Vox Clamantis (Estonia)
dyr. Jaan-Eik Tulve(Estonia)
Program:
Śpiew gregoriański, muzyka ArvoPärta i Henrika Ødegaarda
8 Września
XIV KONCERT
Kielce – Kościół św. Jana Pawła II
Wykonawcy:
Grupa wokalna Vox Clamantis (Estonia)
połączone chóry miejscowe,
dyr. Jaan-Eik Tulve
Program:
Śpiew gregoriański, muzyka Arvo Pärta i Henrika Ødegaarda
( Września
XV KONCERT
Szydłów – kościół romański
Wykonawcy:
Grupa wokalna A Capella Leopolis (Lwów)
dyr. Ludmyla Kapustina
Program:
Barokowa polifonia wokalna tradycji greko-katolickiej (uniackiej), dyr. Ludmyla Kapustina
XVI KONCERT
Kielce – Muzeum Narodowe Pałac Biskupów Krakowskich
Wykonawcy:
Orkiestra Capella Cracoviensis
dyr. Jan Adamus
Bolette Roed – flet
Magdalena Karolak obój
Program:
Koncerty na flet prosty i orkiestrę Antonio Vivaldiego
Koncert na obój François Couperin’a
10 Września
XVII KONCERT
Kielce – Bazylika Katedralna
Wykonawcy:
Orkiestra Capella Cracoviensis,
Grupa wokalna A Capella Leopolis (Lwów),
dyr. Marek Toporowski
Program:
barokowa muzyka kompozytorów lwowskich, polsko – ukraińskie pokrewieństwa
XVIII KONCERT
Ciekoty CEiK „Szklany Dom”
Wykonawcy:
Martin Gester (Francja) – klawesyn,
Robert Bachara – skrzypce,
Grzegorz Lalek- skrzypce
Program:
Turniej skrzypków: Francois Couperin – Apothéose de Lully
11 Września
XIX KONCERT FINAŁOWY
Skarżysko Kamienna – Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej
Wykonawcy:
Orkiestra – Capella Cracoviensis,
Orkiestra Akademii Kielcensis
Grupa wokalna – A Capella Leopolis,
Chór Politechniki Świętokrzyskiej,
Schola Cantorum Kielcensis,
Dyr. Martin Gester
Program:
Marc-Antoine Charpentier – Messe de Minuit
Marc-Antoine Charpentier – Te Deum