Minister Obrony Narodowej zapowiedział w bazie lotniczej Ramstein (brał tam udział w kolejnym, piątym już spotkaniu ministrów obrony około 40 państw) zakup od amerykańskiego koncernu śmigłowców Apache. Przedstawiciele koncernu są w Kielcach i odpowiadają.
Wystosowaliśmy zapytanie ofertowe do USA dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E Apache w najnowszej wersji Guardian na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Wraz ze śmigłowcami pozyskamy również transfer technologii – poinformował w mediach społecznościowych wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak.
Kolejne dobre wieści! Wystosowaliśmy zapytanie ofertowe do USA dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E APACHE w najnowszej wersji GUARDIAN na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Wraz ze śmigłowcami pozyskamy również transfer technologii. pic.twitter.com/VdZUybVRCc
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) September 8, 2022
Błaszczak poinformował także, że pierwsze śmigłowce trafią do 18 Dywizji Zmechanizowanej – jak tłumaczył, wynika to z tego, że dywizja ta będzie również wyposażona w czołgi Abrams, a „Apache świetnie współpracują z Abramsami”.
Szef MON dodał, że o decyzji zaważył fakt dostosowania amerykańskich śmigłowców do współpracy z czołgami Abrams. „Apache i Abramsy stanowią tamę nie do przerwania – właśnie na tym nam zależy” – stwierdził.
Rozwijanie partnerstwa z Polską Grupą Zbrojeniową zapowiedziała amerykańska firma Boeing po informacji o wystąpieniu przez Polskę o przedstawienie oferty na śmigłowce szturmowe H-64E Apache. Śmigłowce bojowe tego typu mają zostać kupione w programie Kruk.
Śmigłowce produkcji Boeinga AH-64E Apache to podstawowe śmigłowce szturmowe używane od lat 80. XX w. przez armię amerykańską. Pierwszy egzemplarz powstał w 1983, a od tego czas śmigłowce są nieustannie rozwijane. Wykorzystywane bojowo były m.in. podczas operacji „Just Cause” w Panamie – był to ich chrzest bojowy, a także podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 r., gdzie zniszczyły dużą część irackich sił pancernych. Poza USA śmigłowce Apache są wykorzystywane m.in. przez Wielką Brytanię, Izrael, Arabię Saudyjską, Koreę Południową, Japonię czy Tajwan.
Wersja AH-64E Guardian do służby weszła w 2011 roku. W porównaniu do starszych modeli ma wzmocnione silniki, jest także wyposażona w system JTIDS zarządzający wymianą informacji na polu walki; ma ulepszone zdolności komunikacyjne – w tym na przykład zdolność do kontrolowania bezzałogowych dronów.