Ponad 50 proc. polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje w modelu hybrydowym – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska. To o 20 punktów procentowych więcej, niż w maju ubiegłego roku, kiedy 32 proc. respondentów pracowało w takim modelu.
Z badania wynika, że „ponad 50 proc. polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje obecnie w modelu hybrydowym. To o 20 punktów procentowych więcej w porównaniu do wyników z maja ubiegłego roku, kiedy 32 proc. respondentów pracowało w takim modelu. Jest to również najbardziej preferowany styl.
– W ten sposób chciałoby pracować aż 70 proc. ankietowanych – wynika z badania.
Zwrócono uwagę, że „rok do roku dwukrotnie zmniejszyła się liczba osób pracujących wyłącznie zdalnie – z 16 proc. do 8 proc.”.
– Coraz wyraźniejszy staje się też nowy trend w zakresie organizacji pracy hybrydowej, a mianowicie format 50/50, czyli tydzień pracy w biurze, tydzień pracy w domu – pokazał sondaż. Według badania „9 na 10 polskich pracowników biurowych uważa, że tradycyjne biuro jest niezastąpione”.
Zgodnie z wynikami badania, to „grupa pracowników hybrydowych jest najbardziej zadowolona ze swojego obecnego modelu pracy – wskazało tak 95 proc. ankietowanych”.
Według respondentów, „praca z biura jest postrzegana, jako bardziej produktywna i pozwalająca na budowę więzi z innymi pracownikami, a także z samą firmą”.
– Nawet pracownicy hybrydowi, przyzwyczajeni do częściowej pracy z innej lokalizacji niż biuro, postrzegają pracę zdalną jako trudniejszą do zorganizowania – aż 80 proc. z nich uważa, że home office nie zwiększa ich efektywności i nie pomaga w szybszej realizacji bieżących zadań – wskazano w komunikacie. Jak zaznaczono, „zmiana otoczenia i przebywanie wśród zespołu, pozytywnie stymuluje pracowników”.
– Pracownicy podkreślają też, że częściowa praca z domu jest ogromnym ułatwieniem w godzeniu pełnionych ról – zawodowych i prywatnych – powiedziała Marlena Chojecka-Bek, dyrektor ds. szkoleń i rozwoju PZU. Wskazała, że przy tym modelu pracy hybrydowej „niezbędne jest wdrażanie nowych narzędzi i sposobów działania, również dzięki wykorzystywaniu szans, jakie daje transformacja cyfrowa”.
Analiza badania pokazała, że respondenci będący rodzicami wykazali szczególne zainteresowanie – na tle osób bezdzietnych – modelem pracy tydzień w biurze/tydzień w domu. Natomiast „osoby bezdzietne częściej pracują wyłącznie z domu – stanowią oni aż 20 proc. w grupie pracowników w ogóle nieuczęszczających do biura” – pokazał sondaż.
Ponadto, młodsi pracownicy biurowi chcą spędzać w biurze mniej czasu w porównaniu ze swoimi starszymi kolegami, co może stanowić wyzwanie w kontekście planowania pracy hybrydowej w danej organizacji.
Z badania wynika, że „nikt już nie kwestionuje zasadności pracy w biurze, co było podawane w wątpliwość na początku pandemii”. „Biuro jest fundamentem zdrowego funkcjonowania firmy, zarówno w oczach pracowników, jak i pracodawców” – czytamy w komunikacie.
Zaznaczono, że „nie istnieje jeden, uniwersalny model hybrydowy, która sprawdzi się w każdej organizacji”.
Według badania dla 87 proc. respondentów, jakość biura ma dla znaczenie przy wyborze nowego pracodawcy.
– Prawie, co czwarty badany deklaruje, że lokalizacja biura może mieć wpływ na ich decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Oznacza to, że na bardzo konkurencyjnym rynku pracy biura, które stanowią element oferty dla pracowników (employee value proposition), będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze, niż to, co mamy w domu, aby skutecznie konkurować z pracą zdalną – wynika z analizy badania.
W ocenie Marlena Chojecka-Bek, dyrektor ds. szkoleń i rozwoju PZU, „wdrażając nowy model pracy i przygotowując organizację do przeprowadzki do nowej siedziby, kluczowe było określenie potrzeb pracowników i ich gotowości do planowanych zmian”.
Badanie pokazało, że potrzeby osób spędzających w biurze kilka dni w tygodniu są inne niż tych, które pracują tam sporadycznie (np. tylko jeden dzień w tygodniu)..
Wśród najbardziej docenianych przez pracowników inicjatyw zachęcających do korzystania z biura są darmowe przekąski (35 proc.). Wysoko ocenianie są też masaże (31 proc.), nowoczesna przestrzeń (30 proc.), wydzielona przestrzeń do relaksu (29 proc.), a także organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych (28 proc.).