Jaka jest rola i znaczenie edukacji medialnej we współczesnym świecie? Zagrożenia wynikające z dezinformacji, a także skuteczne metody walki z fake newsami to główne tematy konferencji naukowej „Edukacja Medialna – co oznacza?”. Wydarzenie odbywa się w hotelu Uroczysko w Cedzynie i jest jednym z elementów obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Radia Kielce.
– Edukacja medialna dzisiaj nabiera nowego znaczenia – stwierdził Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Jak zaznacza, ostatnie wydarzenia szczególnie wpłynęły na rozwój dezinformacji. COVID-19, czy wojna w Ukrainie pokazały jak niebezpieczną bronią jest m.in. fake news.
– Dezinformacja, która jest w stanie zaistnieć w sieci jest na tyle duża, że jest w stanie zmieniać zachowania społeczeństw. Edukacja medialna to świadome, krytyczne korzystanie z mediów. Jeżeli się nie nauczymy, nie wyrobimy pewnych nawyków sprawdzania informacji, weryfikowania ich, to niestety, nie poradzimy sobie we współczesnym świecie i będziemy narażeni na różnego rodzaju ataki dezinformacyjne – dodaje Witold Kołodziejski.
Janusz Knap, prezes zarządu Polskiego Radia Kielce mówi, że tego typu wydarzenia służą temu aby uwrażliwić odbiorców mediów na to, że nie każda informacja jaka do nas dociera musi być prawdziwa.
– Codziennie docierają do nas setki informacji. Każdą z nich musimy filtrować, przez własną, wiedzę, umiejętność korzystania z mediów czy poprzez krytyczne myślenie i określenia prawdopodobieństwa danej informacji. Dezinformacja jest bardzo sprytną konstrukcją, zawiera w sobie część prawdy, część nieprawdy a jej konkluzja zawsze jest nieprawdziwa. Musimy uważać, musimy się uczyć krytycznie spoglądać na każde medium, nawet na to które bardzo lubimy. Na ulubioną stację radiową, telewizyjną, na ulubiony portal czy grupę w mediach społecznościowych – ocenia.
Jak mówi dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej powstałym przy Radiu Kielc, wymogiem XXI wieku jest skuteczna obrona przez dezinformacją, post-prawdą, coraz powszedniejszymi fake newsami.
– Przede wszystkim musimy być świadomymi odbiorcami informacji, ale także świadomie popularyzować treści. Ważne jest krytyczne spojrzenie na informacje, które czytamy i docierające do nas przekazy. Niezwykle ważne jest porównywanie informacji, docieranie do ich źródeł, a także poznanie ich autora. Do każdej informacji musimy podjeść zdroworozsądkowo, nie możemy bazować jedynie na emocjach i sensacji – wyjaśnia.
Paulina Prędotka podkreśla, że głównym celem Centrum Edukacji Medialnej, które w piątek (7 października) zostanie oficjalne otwarte, poza promocją wiedzy i edukacji i funkcjonowania mediów, będzie także ochrona przed dezinformacją.
Profesor Olga Dąbrowska Cendrowska, z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ocenia, że rola edukacji medialnej wzrasta wraz z rozwojem technologii.
– Tego rodzaju edukacja powinna trwać cały czas niezależnie od wieku. Musimy sobie tylko odpowiedzieć na pytanie: w jakiej formie i jak należy to robić? Coraz częściej słyszy się, że to młode pokolenie jest obecnie przygotowane lepiej do technologicznego odbioru tych mediów. Natomiast jak się okazuje z krytycznym odbiorem i oceną przekazów medialnych lepiej radzi sobie starsze pokolenie, oczywiście nie można tego generalizować. Dlatego musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie działania musimy podjąć, aby wyedukować i kształcić krytycznych odbiorców mediów? – ocenia.
W konferencji wziął udział Rafał Nowak, wicewojewoda świętokrzyski, który zwrócił uwagę na potrzebę edukacji medialnej młodego pokolenia.
– Współczesne czasy to przede wszystkim krótkie, szybkie informacje, które bardzo często zyskują olbrzymie zasięgi dzięki mediom społecznościowym i powielaniu ich na różnych portalach. Dlatego bardzo ważne jest uczulić naszych mieszkańców, szczególnie tych młodych jak odróżnić informację od fake newsa. Ta inicjatywa z którą wyszło Radio Kielce, świetnie wpisuje się właśnie, w wychowanie młodego pokolenia, ale również informowanie naszego całego społeczeństwa o tym, że trzeba zachować czujność, że nie wszystko co zobaczymy w Internecie czy w telewizji, zawsze jest prawdą – dodaje Rafał Nowak.
W konferencji wziął udział Wiktor Świetlik, jeden ze współtwórców projektu „Fakehunter”, stworzonego przez Polską Agencję Prasową. Mowa o serwisie, który ponad dwa lata temu rozpoczął swoją działalność w sieci, a jego celem jest walka z dezinformacją.
– Serwis „FakeHunter”, w ciągu dwóch i pół roku zdementował około 1,7 tys. informacji. Około 500 z nich dotyczyło wojny w Ukrainie – dodaje Wiktor Świetlik.
Z serwisem „FakeHunter” związanych jest kilkanaście osób. Obecnie prowadzone są prace nad budową Centrum Analiz. Wiktor Świetlik zaprasza na kolejną już edycję konkursu #FakeHunter Challenge, która będzie poświęcona geopolityce.
– W listopadzie odbędzie się kolejna edycja, już cyklicznego konkursu #FakeHunter Challenge. Zadaniem uczestników konkursu jest tropienie w sieci i demaskowanie fake newsów dotyczących obecnej sytuacji na światowej arenie politycznej, w tym przede wszystkim dezinformacji związanej z inwazją Rosji na Ukrainę a także prowadzoną przez Białoruś wojnę hybrydową – dodaje Wiktor Świetlik.
W debacie biorą udział medioznawczy i eksperci z całego kraju a także m.in rzecznicy służb mundurowych z województwa świętokrzyskiego.
Konferencja „Edukacja medialna – co oznacza?” potrwa do godz. 14.00.